Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie
Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen realistisch worden getest in simulaties van autonome voertuigen.
Door Robin Huizenga, PTV.
Autonoom rijden zal onze benadering van mobiliteit in de toekomst fundamenteel veranderen. Er moeten echter nog tal van tests en analyses worden uitgevoerd voordat zelfrijdende auto’s in staat zijn om veilig en betrouwbaar het wegverkeer te beheersen. Ze moeten immers niet alleen omgaan met het onvoorspelbare gedrag van andere weggebruikers, maar ook met plotseling en onvoorziene gebeurtenissen en veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld slecht weer.
Co-simulatie
Het is natuurlijk niet mogelijk om al deze scenario’s op onze wegen te testen. Zelfrijdende auto’s zouden ontelbare kilometers moeten rijden en honderden jaren op de weg moeten zijn om hun betrouwbaarheid onder reële omstandigheden te bewijzen. Daarom is simulatiesoftware voor autonome voertuigen een onmisbaar hulpmiddel geworden. In een virtuele omgeving kunnen alle denkbare scenario’s – en dat zijn er duizenden – realistisch worden gesimuleerd en getest. Om de complexe wereld van autonome voertuigen te modelleren, is een volledige toolbox met verschillende simulatietools vereist. Co-simulatie is het doorslaggevende sleutelwoord.
Een veelvoud aan flexibele en aanpasbare interfaces zorgt ervoor dat onze simulatietool PTV Vissim kan worden gecombineerd met andere gespecialiseerde softwareoplossingen. Dit omvat simulaties van voetgangers- en fietsverkeer of toepassingen voor het testen van rijhulpsystemen of autonome voertuigen.
CoEXist
Wij hebben bijvoorbeeld co-simulaties gebruikt voor het CoEXist-onderzoeksproject, dat zich bezighoudt met de interactie tussen autonome en conventionele voertuigen op onze wegen. Onze software PTV Vissim was gekoppeld aan PreScan software en de besturingslogica voor autonome voertuigen, geleverd door Vedecom. Met onze simulatietool kunnen zowel individuele voertuigen als verkeersstromen realistisch worden gemodelleerd. In deze omgeving hebben we kunnen onderzoeken hoe virtuele zelfrijdende auto’s omgaan met andere weggebruikers en daaruit belangrijke conclusies kunnen trekken voor ons onderzoekswerk.