Hoe vrachtwagens en slimme verkeerslichten met elkaar communiceren
Deze proef is een samenwerking van provincie Noord-Holland samen met KPN, VolkerWessels-onderneming Vialis, Dynniq, FloraHolland, Rietveld, Dobbe Transport en het Rijksprogramma Beter Benutten.
Zo werkt het
De communicatie tussen vrachtwagen en verkeerslicht gebeurt door middel van berichten die de locatie van de vrachtwagen aangeven. Deze worden uitgezonden naar het centrale systeem van Vialis. Op basis van de locatie van de vrachtwagen, wordt een prioriteitsaanvraag verstuurd naar de VRI met daarin de positie en snelheid van de vrachtwagen. Hierna wordt een berekening gemaakt op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht passeert en de on-board unit geeft de chauffeur een snelheidsadvies zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de groentijd zo aan, dat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren.
Regio Schiphol
Het gebied rond Schiphol leent zich goed voor een proef, omdat er veel vrachtwagens rijden en er veel provinciale wegen met verkeerslichten zijn. Innovatie in nieuwe technologie in de vrachtwagens en in de software die het verkeerslicht bestuurt, bieden nieuwe mogelijkheden.Techniek waarbij vrachtwagens langer groen krijgen bij verkeerslichten is niet nieuw in Nederland, bijvoorbeeld speciale lusdetectie, radar en communicatie tussen vrachtwagen en verkeerslicht via lokale wifi.
4G-netwerk
Om de communicatie tussen vrachtauto en verkeerslicht accuraat en tijdig te laten verlopen, wordt gebruik gemaakt van het 4G-netwerk van KPN. Doordat dit netwerk landelijk dekkend is, kunnen vrachtauto’s niet alleen in de regio Schiphol, maar ook in de rest van Nederland nauwkeurig gevolgd worden. Met een vertragingstijd van slechts enkele tientallen milliseconden is de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto bijna realtime.
Toepasbaar
In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit aantal kan in een later stadium eenvoudig worden uitgebreid. Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met de on-board unit kan eveneens gemakkelijk worden uitgebreid, ook naar andere vervoerders. Het systeem is ook toepasbaar in andere voertuigen, zoals in bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.
Smart Mobility
De provincie Noord-Holland bereidt zich voor op nieuwe ‘Smart Mobility’-ontwikkelingen, zoals slimme infrastructuur die communiceert met de auto en de zelfrijdende auto. In deze nieuwe rol ontwikkelt en onderzoekt de provincie bijvoorbeeld verkeerslichten, verkeerscentrale en wegontwerp voor deze intelligente auto, die zelf (realtime) informatie levert over de situatie op de weg over incidenten, filevorming en de staat van de weg.
Ook onderzoekt de provincie wat dit betekent voor de auto- en weggebruikers en haar rol als wegbeheerder en beleidsmaker in de toekomst. Het programma 'Smart Mobility Schiphol van de provincie Noord-Holland is bedoeld om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van slimme mobiliteit in Nederland. Hierbij richt de provincie zich op praktijktesten op de provinciale wegen rondom Schiphol met een focus op verkeerslichten. Een van de praktijktesten is de communicatie tussen vrachtwagens en verkeerslichten.