In-car technieken veroveren terrein
woensdag 21 maart 2012
3 min
Op woensdag 28 maart 2012 organiseert de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) op de Intertraffic een symposium rond slimme mobiliteit. Sprekers van onder meer Rijkswaterstaat, TomTom en TU/e staan stil bij de snelle opkomst van in-car technieken in verkeersmanagement.
Worstelen met gevolgen
Ook Ruud Koornsta, duurzaam ondernemer en oprichter van XXImio, zal een bijdrage verzorgen. Het informatietijdperk heeft de wereld van transport en mobiliteit bereikt. Veel belanghebbende partijen worstelen met de gevolgen. Wordt verkeersmanagement een zelfregulerend systeem van goed geïnformeerde individuen? Worden alle matrix- en verkeersborden overbodig? Is technologie de oplossing voor alle negatieve effecten van mobiliteit? Tijdens het Smart Mobility Symposium gaan we op zoek naar de antwoorden.
Opkomst in-car technieken
De TU/e neemt de seminarbezoeker mee in de wereld van huidig en toekomstig onderzoek naar intelligente en schone auto's, slimme logistieke systemen en intelligente transport systemen (ITS). In dit symposium staan sprekers van de universiteit, uit de logistiek en navigatie-industrie stil bij de trend waarbij verkeersmanagement steeds meer gebruik maakt van in-car technieken in plaats van informatiesystemen langs wegen.
Het programma start om 13.15 uur in het Smart Mobility Knowledge Centre van Intertraffic. Na een serie lezingen volgt een paneldiscussie met de sprekers onder leiding van dagvoorzitter Carlo van de Weijer, director strategic area Smart Mobility van de TU/e. Volledig programma: http://www.tue.nl/onderzoek/smart-mobility/agenda/symposium-intertraffic-amsterdam-2012/program/
Voorafgaand aan het symposium verzorgt Carlo van de Weijer een bijdrage in het Smart Mobility Theatre (hal 9, 10.30 uur) onder de titel 'Future mobility and traffic: technology for rescue'.
Demonstratie Cooperative Driving
Naast het symposium verzorgt de TU/e tijdens Intertraffic een serie demonstraties rond coöperatief rijden (Smart Mobility Live Experience). De TU/e heeft een Cooperative Adaptive Cruise Control (C-ACC) regelaar gerealiseerd in een DAF truck. Tijdens de demo is de DAF-truck te zien in samenwerking met een Volkswagen Lupo EL. Als opvallend duo demonstreren zij coöperatief rijden, waarbij de truck automatisch reageert op de snelheid van de Lupo en de volgafstand constant houdt. De Lupo EL is een volledig elektrisch aangedreven onderzoeksauto, ontwikkeld door de TU/e. De demo is doorlopend te zien op dinsdag 27 en donderdag 28 maart tussen 12.00 en 17.00 uur op het terrein voor de RAI; the Smart Mobility Live Experience.
In de stand van de TU/e (hal 9, nummer 09.415) laten kleine robotjes het principe van cooperative driving zien.
TU/e Smart Mobility
Binnen het strategic area Smart Mobility richt de TU/e zich op de maatschappelijke uitdagingen die voortkomen uit de groeiende vraag naar mobiliteit en de impact daarvan op onze leefomgeving. De TU/e ziet in technologie een belangrijke oplossing voor het minimaliseren van de negatieve effecten van mobiliteit, zoals luchtvervuiling, files en ongevallen. Met onderwijs en onderzoek draagt de TU/e bij aan slimmere, productievere mobiliteit en transport én aan veilige, schone en efficiënte voertuigen.
Terug naar overzicht nieuws >>>