Innovatie in verkeerslichten: één led-display met kleursymbolen

maandag 11 augustus 2014
timer 3 min
Nederland kent één van de strengste wetten en normen op het gebied van verkeersregulatie. Daarmee is onze verkeersveiligheid goed gewaarborgd. De keerzijde is echter dat deze hoge mate van standaardisatie weinig ruimte biedt tot innovatie, stelt industrieel vormgever Dennis van Melick van ID-Concepts.

Toen hij enkele jaren terug naar zijn stageplaats in België reisde, passeerde hij dagelijks 22 verkeerslichten die nauwelijks van elkaar verschilden. Of ze nu gloednieuw zijn of al dertig jaar oud, ze zien er hetzelfde uit en functioneren op de zelfde manier: de rode lamp zit boven, daaronder geel (amber) en onderaan groen. In honderd jaar is er relatief weinig veranderd aan het verkeerslicht. Waarom die stilstand?

 

Hoog tijd voor een update

Het verkeerslicht biedt ruimte voor innovatie op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie, vindt Van Melick. Hij heeft ideeën voor een innovatief verkeerslicht, wat hij de Traffic Display noemt. Het kent slechts één lamp, in de vorm van een RGB-Led display, wat diverse kleuren en vormen kan weergeven. Rood is een vierkant, oranje een driehoek en groen een cirkel: zo is kleurenblindheid geen probleem meer. Met heldere tekens kan het display een baan afsluiten, een busbaan creëren, of nooddiensten zoals ambulances aankondigen. De Traffic Display is compacter en bevat meer functies dan de huidige verkeerslichten. Dat beperkt onderhoud en wildgroei aan borden en masten in toch al drukke steden.

 

Is veranderen wel veilig?

Zoals eerder genoemd garandeert de Nederlandse standaardisatie verkeersveiligheid aan alle weggebruikers. Is de invoering van een nieuw systeem dan gevaarlijk? Het voorbeeld van de Traffic Display voldoet aan vrijwel alle normen en regels. Maar toch is het wel even schrikken als weggebruikers voor het nieuwe verkeerslicht staan en niet de oude, vertrouwde drie lampen zien hangen. Gefaseerde invoering en een voorlichtingscampagne voorafgaand aan de invoering kan dat wegnemen.  Door in fase 1 te starten met de weergave van drie lichten onder elkaar, fase 2 over te gaan op 3 symbolen op de traditionele positie onder elkaar. Fase 3 één enkel symbool in het midden van de display. Volgens Van Melick werkt het nieuwe stoplicht heel intuïtief en behoeft het slechts korte gewenning.

 

Overstap op symboliek duurt nog even

Maar over ingebruikname wordt nog niet gesproken. Van Melick onderkent dat normeringsinstanties en verkeerswetgevers de tijd behoren te krijgen om door te ontwikkelen. "Zodat we geleidelijk afscheid kunnen nemen van de drie traditionele lampen en over kunnen stappen op symboliek", aldus de ontwerper. Ziut staat achter het concept, een partij die  de Traffic Display kan produceren en onderhouden. 

De Traffic Display