Manieren om auto’s te detecteren voor het monitoren van verkeersbewegingen bestaan al tientallen jaren. Maar voor fietsers en voetgangers was hier tot nu toe nog geen kant-en-klare oplossing voor. Technolution heeft een intelligente verkeerssensor ontwikkeld, die voetgangers en fietsers telt, dichtheidsindicaties kan geven en zelfs routes en reistijden kan berekenen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van AI.
De FlowCube optimaliseert met behulp van AI al het verkeer
De verkeerssensor, de FlowCube, maakt gebruik van computer vision en werkt op basis van kunstmatige intelligentie. De FlowCubes kunnen op verschillende plekken in de stad worden gehangen. Met meerdere van deze sensoren in de stad kunnen de routes en reistijden van fietsers of voetgangers worden berekend. “Vision AI is nu volwassen geworden”, aldus Michael Dubbeldam van Technolution. “We hebben hier inmiddels heel veel ervaring mee: niet alleen in een laboratorium, maar ook in de werkelijkheid - in steden. Als een gemeente alleen de fietsersstromen in kaart wil brengen, heb je zo’n vijf tot tien FlowCubes nodig. Voor een volledig beeld van de stad gaat dat meer richting de twintig.”
Privacy
Het product is ontworpen met een focus op privacy. “Een typische uitdaging van AI is dat het allemaal in het laboratorium fantastisch werkt. Maar daarbuiten is vaak lastig. Het heeft het gevaar een ‘black box’ te zijn, waarbij je niet precies weet wat er gebeurt.” Maar het product voldoet aan alle privacyrichtlijnen. Zo kunnen er geen sensorbeelden worden bekeken, werkt het systeem met geanonimiseerde matchcodes en wordt alleen geaggregeerde data bewaard. “Bij die code is het niet van: dat is precies 100 procent exact die persoon, maar globaal iemand die er ongeveer zo uitziet is nu hier. Bij een andere sensor komt een persoon ook in beeld die er ongeveer zo uitziet. Dus hebben we met een bepaalde waarschijnlijkheid een match”, legt hij uit.
Veel mogelijk
Er is veel mogelijk. Er kan bijvoorbeeld inzicht gegeven worden met een datadashboard, advies gegeven worden aan de voetgangers en fietsers om een alternatieve route te nemen door een display met de sensor te koppelen, of zelfs verkeerslichten kunnen worden aangestuurd. “Het ligt er maar net aan wat gemeentes willen bereiken, wat de mobiliteitsuitdaging is”, aldus Dubbeldam. De sensoren hoeven enkel ergens bevestigd te worden en te worden voorzien van
stroom. Hij vertelt verder: “We passen de technologie van de FlowCube overigens ook toe voor bijvoorbeeld het meten van de diepgang van schepen of voor industriële productielijnen. Wij hebben met alle componenten een systeem kunnen samenstellen dat heel snel betrouwbaar werkt. We kijken daarbij steeds naar wat het beste werkt voor onze klanten.