Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste in de wereld een baanwissel toegevoegd aan de Hyperloop. Dit is een vacuümtrein die 1000 kilometer per uur kan zweven door een buis. In 2030 moeten de eerste testen op volledige schaal met passagiers plaatsvinden. “De vacuümtrein vertrekt elke 2 minuten naar een andere Europese stad. Zo kun je binnen 30 minuten in Parijs zijn vanuit Amsterdam”, aldus Cem Celikbas, team captain van het team.
Doorbraak Delftse studenten in Hyperloop
Duurzaam en in alle rust reizen
De Hyperloop werkt op basis van magnetische voorstuwing, waardoor er geen fossiele brandstoffen nodig zijn bij het vooruitbrengen van de capsule waarin de passagiers zitten. “Daarom is de Hyperloop een aantrekkelijk vervoersmiddel voor mensen die duurzaam willen reizen”, aldus Celikbas. Karel van Dalen, universitair hoofddocent Dynamica van Constructies aan de TU Delft, is ook positief over de Hyperloopontwikkelingen. “Er bestaan twijfels over de haalbaarheid van “groene” luchtvaart. Daarom ben ik blij dat de studenten aan het alternatief hiervan werken: de Hyperloop.”
Meer mobiliteit
Het studententeam verwacht in 2050 een transporttoename van 150 procent. Als de huidige vervoersmiddelen gebruikt blijven worden, worden er meer fossiele brandstoffen uitgestoten. In Nederland is Schiphol een mogelijk opstappunt voor Hyperloopreizigers, waardoor de drukte op de luchthaven verspreid kan worden. “De Hyperloop kan elke 2 minuten vertrekken naar een Europese bestemming, dus reizigers hoeven nooit lang te wachten. Dit voorkomt onnodig lange wachtrijen en drukte op de luchthaven. Hiernaast biedt het Schiphol de mogelijkheid om op een duurzame manier door te groeien”, aldus Celikbas.
Financieel haalbaar
De aanleg van een Hyperlooptraject kost volgens het team hetzelfde als de aanleg van een hogesnelheidslijn. Een ander voordeel is dat een Hyperloop bijna geen onderhoudskosten heeft. Fossiele brandstoffen worden niet uitgestoten, waardoor er ook geen uitstootkosten worden doorberekend in de prijs van een ticket. “Hierdoor kan een enkeltje met de Hyperloop goedkoper zijn dan een enkeltje met het vliegtuig”, zegt Celikbas.
Over de Hyperloop
De Hyperloop is een transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Doordat de capsule - ook wel pod - door een vacuümbuis zweeft, is er geen lucht- en rolweerstand. Dit betekent dat de pod tot wel 1000 km/h kan reizen.
Over het studententeam
Het Delft Hyperloopteam bestaat uit 39 studenten die allemaal een tussenjaar hebben genomen op de TU Delft om de Hyperloop verder te innoveren. Elk jaar werkt dus een andere lichting studenten aan de Hyperloop. Op 11 juni presenteert het team een prototype op hun werkplaats in de ‘Dream Hall’, gelegen op de campus van de TU Delft.
In juli is in Zürich de European Hyperloop Week 2024, waar het team de strijd aangaat met meer dan twintig andere internationale Hyperloopteams.