“Kleurenblindheid hoeft geen probleem te zijn in het verkeer”
Standaardisatie versus innovatie
Het traditionele verkeerslicht is perfect gestandaardiseerd, maar goed ook vindt Van Melick. Standaardisatie is essentieel om de veiligheid te kunnen waarborgen. In Nederland en de EU zijn de standaarden vastgelegd in de NEN normeringen NEN 3322/3384 en NEN-EN 12352/12368. Standaardisatie is goed, maar voor veiligheid, duurzaamheid en andere verbeteringen moet er natuurlijk wel ruimte blijven.
Kleurenblindheid in het verkeer
Kleurenblinden maken gebruik van de positie van het licht. Slecht zicht door belichting of slechte weersomstandigheden kan voor verwarring en gevaarlijke situaties zorgen. Door gebruik te maken van de vormen vierkant, driehoek en cirkel hoeven kleurenblinden niet meer te zoeken naar de positie van het signaal maar kan men het signaal aan de vorm herkennen. De kritische opmerkingen op het ontwerp worden natuurlijk zorgvuldig bekeken. Volgens Van Melick is een ontwerp namelijk nooit perfect en biedt een kritische blik de mogelijkheid tot optimalisatie.
Kleur met tweede codering biedt betere leesbaarheid
Het gebruik van kleur in combinatie met een symbool als tweede codering wordt veel toegepast op verkeerstekens. Van Goor verwijst voor de vorm van het rode signaal naar reeds bestaande verkeersborden. Een goede manier om consistentie te bereiken, mits deze natuurlijk zelf al consistent zijn doorgevoerd. Van Goor richt zijn kritiek op de keuze voor rood/vierkant, waar hij liever de keuze maakt voor rood/rond. Zijn voorbeeld van het verbodsbord dat altijd rond is uitgevoerd is echter nooit consistent doorgevoerd. Zo zijn er tal van andere verkeersborden die ook rond zijn maar niet rood zijn of geen verbod betreffen. Zoals: fietsers/voetgangers (zowel toegestaan als verbodsborden), rotonden en borden ten einde alle geboden. Het matrixbord symbool X boven snelwegen is naar de mening van Van Melick ook niet correct. Zo zouden verkeersdeelnemers mogelijk niet stoppen voor een rood kruis maar denken dat zij een andere rijbaan moeten nemen, wat zeer ongewenste en gevaarlijke situaties op kan leveren.
Lastige opgave
Het kiezen van de juiste symbolen voor de Traffic Display was dan ook een lastige opgave. Na veelvuldige enquêtering blijkt er te veel variatie en te weinig consistentie bij verkeersborden te zijn. De voorkeur van geënquêteerde gaat uit naar intuïtieve vormgeving. Dit behoeft mogelijk meer uitleg. Vierkant word bijvoorbeeld door de meerderheid gezien als een gesloten vorm terwijl rond open en uitnodigend overkomt.
Testen real-life situatie essentieel
Het uiteindelijke effect van de keuze zal in de praktijk verder onderzocht moeten worden met gecontroleerde proeven en real-life testopstellingen. Het dynamische karakter van de Traffic Display maakt het makkelijk en vrijwel kosteloos eventuele aanpassingen door te voeren.
Kleurgebruik en markering optimaliseren
Kleurgebruik is zoals Van Goor aanhaalt ook een belangrijk punt. De Traffic Display maakt momenteel gebruik van de NEN voorgeschreven kleur coderingen. Door middel van software word nog bekeken welke kleurnuances beter zichtbaar zijn voor kleurenblinden, om mensen met bijvoorbeeld rood zwakte (Protanopia) en groen zwakte (Deuteranopia) zo goed mogelijk te helpen. Om ook het kleurcontrast met de achtergrond te verbeteren worden er mogelijk witte randen toegevoegd aan het symbool. Ook de herkenbaarheid van de Traffic Display is doordacht. Zo maakt de Traffic Display gebruik van zowel horizontale als verticale markering rond de mast voor dubbel zoveel contrast en een uitgesproken identiteit die weggebruikers herkenbaar weergeeft dat het een verkeerslicht betreft. Met het innovatieve ontwerp van de Traffic Display biedt het de weggebruiker een heldere, veilige en duurzame communicatie voor de wegen van onze toekomst.
Lees hier de reactie van Meinard Noothoven van Goor van Blind Color en hier het eerdere artikel van Dennis van Melick over de Traffic Display.