Krijgt de smartphonegebruiker groen licht?

maandag 13 februari 2017
timer 2 min
Dat de smartphone leidt tot ongelukken, is een publiek geheim. Om zogenaamde 'smombies' tegemoet te komen, trapt gemeente Bodegraven-Reeuwijk af met een primeur: een 'verkeerslichtstreep'. Op 14 februari is de kick-off.

De pilot ‘+Lichtlijn’, zoals dit heet, is ontwikkeld door het bedrijf HIG Traffic Systems. De LED verlichtte lichtlijn is aangebracht in het straatwerk bij verkeerslichten op een kruispunt en is gekoppeld aan die verkeerslichten. De lijn licht rood of groen op, waarmee extra veiligheid aan de verkeersregelinstallatie wordt toegevoegd. Daardoor hoeft de smartphonegebruiker niet meer op te kijken.

 

Bekijk ook de video.

Discussiepunt

De discussie is nu, of de overheid wel geld moet investeren in onverantwoordelijk gedrag. “Als overheid kunnen we deze trend waarschijnlijk niet gemakkelijk keren, maar we willen er wel op anticiperen”, aldus wethouder Kees Oskam van Bodegraven-Reeuwijk. Als de pilot succesvol is, willen de gemeente en HIG ook uitbreiden naar fietspaden.

Verkeerskundigen

Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis liet in het AD weten dat er met deze lijn een verkeerd signaal wordt afgegeven: “We accepteren dat fietsers en voetgangers op hun smartphone kijken.”

 

Verkeersdocent Adriaan Walraad laat desgevraagd weten dat als samenleving de hand in eigen boezem moet steken. “De handhaving is nihil en de overheid komt laat met zo’n appverbod op de fiets. Er komt überhaupt geen appverbod voor voetgangers.  Bovendien heeft de vakwereld weinig tot geen interesse in subjectieve verkeersveiligheid – kennis daarvan had je hier goed kunnen gebruiken.”

 

Averechts effect

 

Al met al is Walraad weinig enthousiast over deze maatregel. Volgens hem legitimeert zo’n lijn het voor de auto om hard door te rijden: ‘Die voetganger stopt wel bij een rode lijn’. Terwijl de appende voetganger waarschijnlijk toch niet stopt. Daarmee creëren we een averechts effect.

 

“Eén zo’n lijn weerhoudt de appende voetganger niet om door rood te lopen. Iedereen weet dat het onverstandig is om te appen, maar doet het toch. Anderzijds is het probleem hoge snelheid en roodlichtnegatie door gemotoriseerd verkeer. Dàt is het probleem dat je aan moet pakken.”