Lancering 50-tons elektrische vrachtwagen

dinsdag 11 mei 2021

De eerste volledig elektrische 50-tons elektrische trekker-oplegger-combinatie is in gebruik genomen. Dit is de eerste vrachtwagen van dit formaat die in Nederland rijdt. 

De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.

Technologisch hoogstandje

De elektrische vrachtwagen is door EMASS ontwikkeld. Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.

Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissie loze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”

Rowell Versleijen, directeur logistiek PLUS Retail: “PLUS is al zeven jaar op rij de Meest Verantwoorde Supermarkt. Bijdragen aan een beter milieu en het vergroenen van transport is een van de aandachtspunten binnen ons MVO beleid. Op die manier kunnen we onze winkels steeds duurzamer bevoorraden. Dat is schoner en stiller voor de buurt en winst voor het klimaat. We zijn er dan ook enorm trots op dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.”

Alfons van Woensel, algemeen directeur Struyk Verwo Infra: "Struyk Verwo Infra is marktleider in publieke bestrating. Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam."

 

 

-