New York laat verkeersimpact Uber onderzoeken door McKinsey

dinsdag 20 oktober 2015
timer 2 min
New York City Hall heeft bij McKinsey & Company de vraag neergelegd of het personeelsmodel van autoverhuurdiensten zoals Uber een negatieve invloed heeft op de verkeersdrukte in New York. McKinsey wil de vraag beantwoorden in een onderzoek van vier maanden. Uber heeft openbaar zijn vraagtekens gezet bij de lengte van het onderzoek; deze is mogelijk niet lang genoeg om sluitende conclusies te kunnen trekken. Dit meldt Consultancy.nl.

Uber is een wereldwijde online taxidienst met een personeelsbestand dat hoofdzakelijk uit particulieren bestaat. Dit model roept sociaal-economische vragen op, evenals mogelijk een negatieve invloed op het verkeer in de vorm van verkeersopstoppingen, aldus het bericht op Consultancy.nl.

 

Bijdrage nieuwe vormen transport en vervoer

Verkeersdrukte en opstoppingen zijn een steeds groter probleem voor New York. In de afgelopen vier jaar is de gemiddelde snelheid van het verkeer met 9 procent gedaald, een gegeven dat ieder jaar zo’n $16 miljard kost en voor een toename van de luchtvervuiling door stilstaande auto’s zorgt. Hoewel een deel van het probleem wordt veroorzaakt door een slecht functionerend openbaar vervoer, dragen ook mogelijk nieuwe vormen van transport en vervoer – Uber en soortgelijke diensten – bij aan de drukte door hun aanzienlijke aantal extra ritten.

 

Het aantal taxiritten van de welbekende gele taxi’s is sinds vorig jaar teruggelopen met 10 procent, maar of Uber-diensten deze 10 procent hebben overgenomen of daarbovenop voor nog meer taxiritten zorgen, is vooralsnog onduidelijk. McKinsey zal de verkeersdata van de stad analyseren, evenals de ritteninformatie van Uber en data die verzameld wordt via focusgroepen en enquêtes. 

 

Meer informatie en bron: Consultancy.nl

McKinsey onderzoekt of Uberdiensten impact hebben op het verkeer in New York. Foto door: Luciano Mortula / Shutterstock.com.