Nieuwe hub in wereldwijd netwerk voor connected cars
DEKRA ontwikkelde namelijk scenario’s om V2X-technologieën te testen: Emergency Electronic Brake Lights (EEBL) en Road Work Warning (RWW). BMW stelde drie conventionele en twee elektrische voertuigen beschikbaar voor de demo’s.
Connected cars zijn afhankelijk van deze zogeheten V2X-technologie. Hierdoor communiceert de auto met onder meer de infrastructuur en andere verkeersdeelnemers. Deze technologieën zorgen ervoor dat andere weggebruikers informatie ontvangen over de bewegingspatronen en locatie van alle andere weggebruikers en over de infrastructuur in hun directe omgeving.
DEKRA test daarnaast ook assistentiesystemen bij links afslaan, waarschuwingssystemen voor de dode hoek, pre-crash systemen, green light optimal speed advisory (GLOSA), en waarschuwingssystemen bij door rood licht rijden en verlies van voertuigcontrole. Alle testscenario's zijn nu voor klanten van DEKRA beschikbaar.
Internationaal testnetwerk
De hub in Malaga maakt onderdeel uit van een internationaal netwerk voor connected, automated en electric driving. In Malaga ligt de focus ligt op de productontwikkeling. DEKRA beschikt ook over een testtrack in Klettwitz en op de Lausitzring in Duitsland: die laatste heeft een oppervlakte van meer dan 500 hectare. Eén van de grootste testlaboratoria van Europa staat in Arnhem.
Certificering
Recent behaalde DEKRA de ISO 17025 accreditatie voor veiligheidstechnologie eCall, ERA/GLONASS voor labtesten en testen bij de klant, WAVE (Wireless Access in Vehicular Environments) en IEEE802.11p. Daarnaast werd DEKRA erkend om te testen en keuren voor eCall volgens EU 2017/79. De testomgeving voor de connected car ligt op het Parque Tecnológico de Andalucía (Andalusia Technology Park) in Malaga, Spanje.