Onderzoek naar optimalisatie levensduur batterijen
Het laadschema en de inzet van de auto’s binnen een vloot van Amber worden momenteel bepaald door beschikbaarheid, planning en batterijlaadniveau. Een klant krijgt een auto aangeboden die voldoende lading heeft voor de geplande rit, maar de actuele leeftijd van de batterij wordt daarin niet meegenomen.
Amber en TNO willen nu achterhalen of wagenparkbeheerder de ritplanning zo kan sturen, dat daarmee de batterijkwaliteit op lange termijn verbetert en de levensduur van batterijen wordt verlengd.
Batterijdata
In het onderzoek wordt batterijdata uit de autovloot van Amber geanalyseerd. In totaal wordt in 30 Ambers een meetinstrument aan de batterij gekoppeld. De gekozen voertuigen vormen een dwarsdoorsnede qua leeftijd, gebruiksintensiteit en gekozen ritafstanden. De gegenereerde data worden niet gekoppeld aan de gegevens van de gebruikers van de auto.
Langere levensduur, lagere kosten
Een verbetering van de levensduur kan een grote impact hebben op de gebruikskosten van elektrische voertuigen. Vlootbeheerders zoals Amber kunnen met deze nieuwe kennis beter sturen op het aanbieden van voertuigen, die binnen het totaal van de vloot een zo lang mogelijke levensduur van de batterijen opleveren.
Dat kan bijdragen aan een betere inschatting van de waarde van de batterij tegen het einde van een leasecontract - en zo wellicht ook langer doorrijden met één batterijpakket mogelijk maken. Na afloop van het onderzoek bepalen TNO en Amber of het resultaat voldoende waarde heeft voor een daadwerkelijke implementatie van de verschillende gebruiksscenario’s.