Onderzoeken hoe zinvol PRIS is
Onderzoek
Of moet het systeem meer of andere informatie bieden dan alleen het aantal beschikbare parkeerplaatsen? Meer info op het PRIS lijkt zinvol. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een wachtrij- en een online-enquête. SOAB heeft in opdracht van de gemeente de opdracht verzorgd. Onderzocht is waarom automobilisten aansluiten in een wachtrij bij een parkeergarage en of men zich laat ‘sturen’ door de informatie op het PRIS systeem.
50 Procent
Het onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 50 procent van de respondenten die de online-enquête hebben ingevuld, gebruik maakt van het huidige PRIS. Als er extra informatie op het PRIS zou worden geboden, zou dat op kunnen lopen tot bijna 80 procent.
Wachtrij acceptatie
Van de mensen die in de wachtrij bevraagd zijn, blijkt het gros zich niet te laten leiden door de informatie op het systeem. Men accepteert de wachtrij voor de parkeergarage.
Meer informatie
In het advies beveelt SOAB de gemeente aan om – mocht de gemeente het systeem gaan vernieuwen - de volgende informatie via het PRIS aan te bieden om zo een zo’n groot mogelijke groep automobilisten te beïnvloeden:
a) Informatie over de wachttijd voor een volle parkeergarage
b) Als een parkeergarage vol staat: het weergeven van de alternatieve parkeergarage waar men naar kan uitwijken
c) Informatie over de tarieven
Amersfoort wil graag uw mening horen
Maar wat is de ervaring elders? Leidt extra informatie ook werkelijk tot het beter gebruiken van de parkeerverwijzingen naar de garages? Praat u mee? Op LinkedIn kunt u uw ervaring delen.
Klik hier voor de LinkedIn discussie!