Ondeugend zijn in De Innovatiecentrale
Door Leonie Walta
"We willen niet alleen het verkeer van nu regelen maar ook vooruitkijken naar de toekomst", vertelt Antoine de Kort, procesadviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. "Daarom hebben we samen met de provincie Noord-Brabant, Connecting Mobility, DITCM en AutomotiveNL het initiatief genomen om een nieuwe verkeerscentrale te koppelen aan een platform en testfaciliteit voor nieuwe verkeersmanagementoplossingen: De Innovatiecentrale."
Locatie
De Automotive Campus in Helmond lag voor de hand als locatie voor De Innovatiecentrale. Bedrijven en kennisinstellingen misten daar nog een echte verkeerscentrale, en andersom heeft De Innovatiecentrale deze partijen nodig om zijn doelstellingen te bereiken.
Matrixborden
"We willen vooral een bijdrage leveren aan slimmer verkeersmanagement", zegt Laurens Schrijnen, directeur van De Innovatiecentrale. "Er kan veel geld worden bespaard als duidelijk wordt of we, bijvoorbeeld, matrixborden kunnen vervangen door Smart-Mobilityoplossingen. Daarbij wil de minister graag dat Nederland koploper is in de maakindustrie en ICT met als doel de automobiliteit zuiniger, veiliger, comfortabeler en slimmer te maken."
Facilitator van innovaties
Met deze aanpak sluit De Innovatiecentrale aan op de trend dat steeds meer partijen betrokken zijn bij verkeersmanagement van deur tot deur, en dat niemand daar volledig in de lead is. Er vindt een verschuiving plaats van wegkantsystemen die één bericht sturen op één plek, naar in-car systemen die specifieke gebruikers op een specifieke plek kunnen informeren. Daarmee heeft de overheid straks niet alleen meer de rol van wegbeheerder maar ook die van facilitator van innovaties.
Ondeugend
Om innovatie van de grond te krijgen moet je ondeugend zijn, zo heeft Schrijnen zich laten vertellen. "Buiten de lijntjes durven te kleuren, je niet laten vastleggen door de regeltjes van de verkeerscentrale. We presenteren de partijen die hier willen experimenteren geen rekening: die wordt in ieder geval in 2016 nog betaald door de initiatiefnemers. In ruil daarvoor willen wij wel kunnen delen in de kennis die de experimenten opleveren."
Verrassen
Schrijnen en De Kort nodigen hun vakgenoten uit om vooral eens te komen kijken en beleven in Helmond. Schrijnen: "Kom bij ons ondeugend zijn." De Kort vult aan: "Laat je verrassen, denk niet alleen aan de oplossing die je zelf voor ogen hebt, maar kijk eens naar wat anderen doen en bouw daarop voort."
Lees het hele interview in Trends 2016 op de website van Verkeerskunde.