“Ontwerp innovatief verkeerslicht gevaarlijk voor kleurenblinden”
Een boude uitspraak, die enige onderbouwing vereist. “Het feit dat verkeerslichten nauwelijks van elkaar verschillen is juist de redding voor kleurenblinde verkeersdeelnemers, en indirect voor alle medeweggebruikers”, aldus Van Goor. “Met 700.000 kleurenblinden in Nederland (1 op de 12 mannen en 1 op de 250 vrouwen) is kleurenblindheid qua aantal de grootste handicap, waar nauwelijks aandacht voor is. Voor een kleurenblinde - die nooit op zijn kleurwaarneming kan vertrouwen - is de positie van het brandende licht primair en de kleur bijzaak. Dit voorkomt vrolijk door rood licht rijden!”
Groen licht in ronde uitvoering werkt verwarrend
Van Goor stelt dat uit de details van het ontwerp blijkt dat men zich niet in de consequenties van de handicap kleurenblindheid heeft verdiept. “In sommige landen wordt bij verkeerslichten zelfs een derde codering toegepast: bovenaan een rond rood licht, in het midden een driehoekig geel licht, en onderaan een vierkant groen licht. Bovendien zijn de ronde rode verkeersborden de verbodsborden. In het verkeer is rood rond. Dit staat haaks op het ontwerp, waar het groene licht in rond is uitgevoerd.” Meinard van Goor onderbouwt zijn betoog nog met een ander voorbeeld: Rijkswaterstaat gebruikt een rode X in het matrixbord boven de snelweg, indien een rijbaan is gesloten. Voor kleurzienden is rood de constante, een kleurenblinde moet het met een tweede codering doen (het bovenste licht, een X ). Daarom is het van groot belang een tweede codering in zo min mogelijk variaties uit te voeren. Donkerrood op zwart - uit het ontwerp - wordt door kleurenblinden, zonder rood pigment in het oog, niet waargenomen: het gaat nooit ‘aan’. Daarom zijn voor kleurenblinden de bestaande verkeerslichten in oranjerood en blauwgroen uitgevoerd.
Zebramarkering ontbreekt
Rijkswaterstaat heeft - nadat Blind Color hierop had gewezen - de nieuwe matrixborden met een oranjerode X uitgevoerd ( A12, A13, A15 ) zodat iedereen de boodschap kan waarnemen. Van Goor: “Daar komt nog bij dat in sommige kleuren straatverlichting de verkeerslichten voor kleurenblinden niet opvallen. De zwart-witte markering, van de mast waaraan verkeerslichten zijn bevestigd, laat de kleurenblinde naarstig naar een verkeerslicht zoeken: de zebramarkering ontbreekt in het ontwerp van de Traffic Display.”
Lees hier het artikel over de Traffic Display >>