Technologie helpt ons verder
Het gebruik van kunstmatige intelligentie, sensoren, radars en camera’s voor verschillende verkeersdoeleinden neemt een grote vlucht. Technologie helpt ons verder, maar wel met de kanttekening: hoever gaan we hierin wat privacy en veiligheid betreft? Mimoun Salemi, eigenaar van Sysconnect, ziet het graag van de zonnige kant. “Technologie in het verkeer is niet te stuiten en gaat ons helpen, nu en in de toekomst.”
Sysconnect ontwikkelt en implementeert innovatieve oplossingen op het gebied van mobiliteit en verkeersveiligheid. Kunstmatige intelligente (AI), deep learning, in combinatie met het gebruik van sensoren, radars en videocamera’s wordt steeds meer toegepast in het verkeer om onder meer de doorstroming te stimuleren. Doordat er meer data beschikbaar is worden de systemen voor detectiedoeleinden steeds slimmer. Het herkennen van patronen en situaties en onderscheid maken tussen verschillende verkeersdeelnemers gaat steeds beter.
De privacy is gewaarborgd doordat Sysconnect gebruik maakt van thermisch beeld, waarbij geen gezichtsherkenning mogelijk is. Mimoun Salemi, eigenaar van Sysconnect, ziet de behoefte aan data en ziet deze behoefte ook groeien vanuit de wegbeheerders. “Datatechnologie in het verkeer is niet te stuiten en gaat ons helpen, nu en in de toekomst. Wegbeheerders willen weten wat er met de verschillende verkeersstromen gebeurt op een kruising, wat de knelpunten zijn, waar het vaakst geremd en geaccelereerd wordt en waar de bijna-ongelukken plaatsvinden. Ongelukken worden vrijwel altijd geregistreerd, bijna-ongelukken niet.”
Drukte op het fietspad
Hoe maak je infrastructuur zo veilig mogelijk voor de fietser? Daar valt veel winst te behalen, constateert Salemi. Op de kruispunten waar auto’s en fietsers zich begeven bevinden zich nog vele knelpunten. “De cijfers in het aantal auto-ongelukken zie je de afgelopen jaren dalen, bij fietsers echter niet, die stijgen zelfs. Dat heeft te maken met het toenemende fietsgebruik, waardoor het aantal ongelukken ook toeneemt, maar er is nog veel werk aan de winkel.”
Salemi noemt drie factoren die voor verbetering vatbaar zijn: fietsinfrastructuur, het gedrag van de fietser én automobilist zelf en de ontwerpen van infrastructuur. “Neem bijvoorbeeld de rotonde. Deze leg je aan voor een periode van wel dertig jaar. Inmiddels is het ontwerp echter achterhaald en moeten vele rotondes aangepast worden conform de nieuwste CROW-richtlijnen. Ook valt de nodige winst te behalen bij het gedrag van de jeugd op de fiets. De verschillende soorten tweewielers die er de laatste jaren bij zijn gekomen, zoals de speed pedelec en elektrische fiets, maakt het er niet eenvoudiger op. De drukte op het fietspad is behoorlijk toegenomen en met al die verschillende snelheden komt de veiligheid in het geding.”
Databehoefte blijft groot
De aangekondigde overheidsinvesteringen voor infrastructuur van bijna 1 miljard euro juicht Salemi dan ook zeer toe. Al ruim tien jaar richt hij zich met Sysconnect op meer veiligheid voor de fietser en voetganger met producten als detectiecamera’s, informatiedisplays, dynamische wegdekverlichting en interactieve waarschuwingsborden bij oversteekplaatsen en kruisingen. Salemi: “We werken met name voor overheidsorganisaties als wegbeheerders en spelen in op de snel veranderde mobiliteit door goed op de hoogte te zijn wat er gebeurt in gemeenten en provincies. De behoefte aan data is én blijft groot, want het is erg versnipperd. Bijvoorbeeld door middel van real time sensoren op verkeerslichten, maar ook vanuit de lucht via drones. Tot een bepaalde hoogte is er wat het gebruik van drones betreft veel mogelijk.”
Attentie verhogende oplossing
Via dataverzameling kunnen gemeenten analyseren waar zich onveilige locaties bevinden voor fietsers en voetgangers en daar actie op ondernemen. Zo kwam in de gemeente Nieuwkoop een fiets- en voetgangersoversteekplaats boven water waar automobilisten niet altijd voorrang verleenden of de oversteekplaats simpelweg over het hoofd zagen. Voor de gemeente Nieuwkoop alle reden om deze locatie van attentie verhogende maatregelen te voorzien. In het wegdek bij de oversteekplaats werden knipperende lampjes geplaatst en waarschuwingsborden met verlichting. Zodra een fietser of voetganger via de thermische camera wordt gedetecteerd, gaan de lampjes branden. “De felheid van de verlichting is in te stellen, afhankelijk van het moment van de dag. Bij daglicht branden de lampjes feller dan in het donker. Daarnaast is het systeem voorzien van een alarm. Als er iets aan de hand is, kunnen we vanaf een afstand monitoren wat er loos is”, aldus Salemi.
Dit artikel is afkomstig uit het Trendboek Mobiliteit 2023. U kunt Trends 2023 hier gratis lezen.