Toekomstbestendig wegbeheer met intelligente data
Auto’s worden steeds slimmer. Veel rijhulpsystemen lezen binnenkort zelf verkeersborden en wegmarkering uit om het de automobilist makkelijker te maken. “Het is wenselijk dat wegbeheerders uiterlijk 2024 alle RVV-borden op orde hebben”, vertelt Maurice van Hoorn, directeur en oprichter van verkeerskundig adviesbureau Ronnico. “Wij ondersteunen daarin met intelligente beheerdata.”
“Wil je als wegbeheerder voldoen aan de eisen voor smart mobility, dan moet je weten welke RVV-borden op straat staan en in welke conditie ze zijn. Vervolgens heb je een plan nodig om je borden op orde te brengen en op orde te houden. Dat kan alleen met goede data”, stelt Van Hoorn. Ronnico is specialist in verkeersborden, wegmarkering, straatnaamborden en bewegwijzering. Al 12 jaar brengt het adviesbureau bebording kwantitatief en kwalitatief in kaart en adviseert het wegbeheerders over onderhoud en beheer.
Hoe gedetailleerder beheerdata zijn, hoe beter, aldus Van Hoorn. “Vroeger gingen onze inspecteurs voor inventarisatie en inspectie de straat op. Tegenwoordig kunnen we dat werk grotendeels digitaal uitvoeren. We gebruiken daarvoor de verkeersbordendatabase van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) als beginpunt. Deze database is gratis te downloaden en bevat locatie en bordcode van alle RVV-borden in Nederland. Het is de wens van het Ministerie dat de wegbeheerder deze data actueel houdt”
Met de NDW-verkeersbordendata heeft de wegbeheerder alleen inzicht in de omvang en locatie van RVV-borden. Van Hoorn: “Vervolgens moet je controleren of de borden goed staan en aanvullen met bijvoorbeeld onderborden en opschriften. Via een door ons ontwikkelde tool kunnen we deze data eenvoudig verrijken. Die geven extra informatie over rijrichting en zichtzijde. Ook kunnen onze verkeerskundig inspecteurs een verkeerskundige analyse maken, waarbij ze controleren of de verkeersmaatregel klopt en of er borden te veel staan of ontbreken.”
De laatste stap is gegevens toevoegen over kwaliteit. “Via de straatbeelden kunnen we een beeld krijgen van de kwaliteit. Het gaat dan met name om duidelijk zichtbare gebreken, zoals scheefstand of bekladding.” Met een jaarlijkse digitale schouw houdt Ronnico vervolgens de bordendata up-to-date. “Hiermee voldoet de wegbeheerder aan de eisen voor smart mobility.”
Maar liever adviseert Maurice van Hoorn om een stap verder te gaan. “Op straat staan meer dan RVV-borden alleen. En wil je echt grip krijgen op de staat van je bordenareaal dan heb je gedetailleerdere beheerdata nodig, denk daarbij aan soort bevestiging, de productiedatum van het bord of minder zichtbare kwaliteitskenmerken, zoals retroreflectie. Ik raad wegbeheerders daarom aan om iets meer te investeren en het hele bordenareaal eenmalig zorgvuldig vast te leggen. En als we toch op straat zijn adviseren wij om gelijktijdig de wegmarkering mee te nemen. Immers verkeersborden en wegmarkering is met elkaar verbonden binnen een verkeersmaatregel. Op basis daarvan kunnen we samen met de wegbeheerder een doordacht beheerplan maken en desgewenst het areaal saneren. Deze extra investering verdient zich zo op termijn vanzelf weer terug.”