Vaker delen en huren op Nederlandse wegen
In Nederland reden afgelopen jaar 11.200 deelauto’s op de weg. “Deelauto’s worden voornamelijk gebruikt voor een korte periode met een korte reistijd”, aldus Bontje. Het gaat dan vooral om incidenteel autogebruik, door mensen die zelf geen auto hebben.
Daarbij valt te denken aan mensen die individueel reizen en kort van tevoren hun reis plannen, zoals dagjesmensen. Een initiatief zoals BlaBlaCar is daarbij een belangrijke speler, volgens de countrymanager van HAPPYCAR.
Huurauto populairder dan deelauto
Zodra de reistijd langer dan twee uur duurt, blijkt dat de huurauto 27,4% voordeliger is dan de deelauto. Hiervoor vergeleek HAPPYCAR de prijzen van vier autoverhuurder. Prijsbewuste consumenten zijn meer geneigd om voor langere reistijd een auto te huren, blijkt hieruit. Gemiddeld worden huurauto’s tot zeven dagen van tevoren geboekt en voor zes dagen gehuurd.
Daarbij gaat het voornamelijk over zakenmensen die tijdelijk in Nederland verblijven en langer dan een week een auto willen gebruiken, stelt Bontje. “Zakenmensen en expats verkiezen graag zekerheid en nemen daarom liever een huurauto dan een deelauto.”
Europees perspectief
Omdat HAPPYCAR actief is in vijf landen, kan het bedrijf ook goed een vergelijking maken in Europees perspectief. “In Zuid-Europese landen neemt het gebruik van huurauto’s harder toe”, vertelt Juhrn Bontje. “Dat komt bijvoorbeeld doordat Nederlandse gezinnen tegenwoordig niet meer met de caravan op vakantie in het buitenland gaan, maar ter plekke een auto huren.”