'Verkeersmanagement efficiënter dan gedacht'
Onzekerheden
Veel automobilisten zal het bekend voorkomen: de ene keer lijkt de verkeersdrukte mee te vallen en de andere keer rijst de vraag waar al die extra auto’s toch vandaan komen. Onzekerheden in het verkeer worden beïnvloed door bijvoorbeeld het weer, incidenten of wegwerkzaamheden en soms is er geen duidelijke oorzaak.
Rijgedrag
Verder heeft iedere bestuurder een ander rijgedrag: de ene automobilist is een bumperklever, terwijl de andere auto ruimte lijkt te houden voor een onzichtbare vrachtwagen. Dit soort onzekerheden en fluctuaties in verkeersstromen hebben invloed op het verkeer en op filevorming.
Verkeersmanagement
Verkeersmanagement is gericht op het beter benutten van wegcapaciteit zodat het verkeer beter door kan stromen. Voorbeelden zijn matrixborden, spitsstroken, toeritdosering en reisinformatie. De effectiviteit van deze maatregelen, om bijvoorbeeld reistijden te verkorten, is gevoelig voor de genoemde onzekerheden en fluctuaties.
Om de effectiviteit van de verkeersmaatregelen goed te berekenen, ontwikkelde promovendus Simeon Calvert modellen die de reistijdvoorspelling verbeteren. In plaats van de reistijd te berekenen op basis van gemiddelde dagen, bijvoorbeeld de gemiddelde verkeersdrukte in een bepaalde maand, wordt er berekend op basis van de daadwerkelijke drukte en de factoren die van invloed kunnen zijn op de doorstroom van het verkeer.
Nauwkeuriger
Met deze verbeterde methode blijkt dat verkeersmanagement efficiënter is dan voorheen werd gedacht. Calvert: “Met de oude modellen voor reistijdvoorspelling worden de positieve uitkomsten onderschat. Er werd in die berekeningen geen rekening gehouden met factoren die van invloed zijn op de doorstroom. Door die wel mee te nemen in de reistijdvoorspelling, worden de voorspellingen nauwkeuriger.”
A20 Rotterdam
Calvert onderzocht het effect van enkele maatregelen, waaronder toeritdosering, om de doorstroming te verbeteren op de A20 bij Rotterdam. Zijn modellen voorspellen dat de maatregelen zullen zorgen voor een afname van duizenden vertragingsuren.
Asfalt
Deze inzichten en ontwikkelde methoden kunnen Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders helpen om betere aanbevelingen te doen om de filelast te verlichten. Calvert: “Extra infrastructuur bouwen blijft een optie, maar dat is duur en kan soms juist extra nadelige effecten veroorzaken, zoals het aantrekken van extra verkeer. Ik ben van mening dat verkeersmanagement altijd als eerste moet worden verkend, voordat men meer asfalt overweegt.”
Promotie
Simeon Calvert promoveert op 26 mei op zijn onderzoek ’ Stochastic Macroscopic Analysis and Modelling for Traffic Management’, om 9.30 uur in de Aula, TU Delft. Promotor is prof.dr.ir. S.P. Hoogendoorn (CiTG). Het onderzoek van Calvert is deels vanuit TrafficQuest (een samenwerking tussen TU Delft, TNO en Rijkswaterstaat) en deels vanuit TNO gefinancierd.