Vernieuwend verkeers- project Assen
dinsdag 15 februari 2011
5 min
Vernieuwend verkeersproject in Assen
Deze maand gaat Sensorcity Assen, een groot opgezet onderzoeksproject rond individuele reisinformatie, van start. Een consortium onder leiding van TNO onderzoekt een intelligent verkeerssysteem waarbij de automobilist onderweg alle benodigde informatie omtrent zijn reis op kan vragen.
Tien miljoen euro subsidie
Zo kan een weggebruiker al buiten de stad een parkeerplaats reserveren en bovendien de meest betrouwbare route opvragen om hier te komen. Bij het verlaten van de parkeergarage wordt automatisch afgerekend. De provincie Drenthe en de gemeente Assen ontvangen ruim tien miljoen euro subsidie van het ministerie van Economische Zaken en de Europese commissie voor dit onderzoeksproject. In 2012 verwacht TNO dat het onderzoek is afgerond en het proof of concept is gerealiseerd.
Doel
Het doel van het project is om de reiziger op een efficiënte manier op de plaats van bestemming aan te laten komen en daarnaast ook het milieu te ontlasten. Door verkeersstromen online in de gaten te houden en direct te communiceren met de
weggebruikers, ontstaat de mogelijkheid om snel in te kunnen spelen op veranderende verkeerssituaties en ook om goede verkeersvoorspellingen te doen. Vooral dit laatste is nieuw. Het resultaat zal zorgen voor minder zoekverkeer in de binnenstad, minder uitstoot door verkeerslichten gericht te bedienen, een betere verkeersdoorstroming en meer gebruik van het openbaar vervoer.
Park + Pay
Onderdeel van het verkeersproject vormt een intelligent parkeer verwijssysteem. Dit systeem is uniek in de wereld en biedt automobilisten op 15 minuten reisafstand van Assen de mogelijkheid een parkeerplaats te reserveren. De beste route naar de parkeergarage wordt berekend, waarbij rekening wordt gehouden met stremmingen, beschikbare parkeerplaatsen en reistijden. Parkeerkaartjes worden overbodig, want de automobilist rekent elektronisch af op het moment dat hij de parkeergarage verlaat. Afhankelijk van de drukte van het verkeer, weersomstandigheden, werk in uitvoering of evenementen, kan de reiziger ook kiezen voor een combinatie met het openbaar vervoer. Daarbij wordt onderzocht of er online een plek in de bus kan worden gereserveerd en met de mobiele telefoon kan worden afgerekend.
Licht op groen; 20% minder emissie en 25% betere verkeersdoorstroming
Ook uniek is de wijze waarop straks in Assen de verkeerslichten worden aangestuurd. Sensortechnologie in combinatie met slimme algoritmes maken het mogelijk om nauwkeurige verkeersvoorspellingen te maken. Door informatie uit verkeerslussen en camera's langs de weg te combineren met informatie uit navigatiesystemen in de voertuigen en mobiele telefoons ontstaat een helder inzicht in de verkeersstromen. Hierdoor kunnen de verkeerslichten precies worden afgestemd op de verwachte verkeersvraag. Automobilisten krijgen de verwachte reistijden en bijbehorende reistijden voor alternatieve routes en alternatieve transportmanieren. Niet meer reageren, maar anticiperen. De verkeersdoorstroming zal daardoor met ca. 25% verbeteren en de emissies met 20% afnemen.
Evenementenverkeer
Een andere toepassing in het onderzoek wordt het verkeersmanagement rond evenementen als de TT Assen. Daarbij gaat het om zeer grote stromen verkeer die uit het hele land en van ver over de grens afkomstig zijn. De bedoeling is om bezoekers al vanaf huis een gericht route- en parkeeradvies te geven, dat onderweg eventueel nog kan worden aangepast. Ook de mogelijkheid van Park&Ride wordt onderzocht, waarbij de reiziger gegarandeerd zijn auto kwijt kan om vervolgens een vlotte overstap te hebben op het openbaar vervoer of extra bussen naar het evenement. De uitdaging is om het reguliere verkeer te scheiden van de evenementbezoekers, zodat zij geen hinder van elkaar ondervinden. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en een hogere verkeersveiligheid.
Lokaal voor lokaal
De nieuw te ontwikkelen sensortechnologie maakt het mogelijk om online inzicht te krijgen in verkeersstromen. Hierdoor wordt het mogelijk om automobilisten reisadviezen te geven die aansluiten bij de eigen verkeersbeleving. In geval van een file op de A28 zullen mensen uit de omgeving van Assen advies krijgen om via provinciale wegen te rijden, terwijl mensen uit bijvoorbeeld het zuiden van het land op de A28 kunnen blijven rijden. Hierdoor wordt het provinciale wegennet niet overbelast en ontstaat er geen onnodig zoekverkeer.
Testomgeving van internationale allure
Een dergelijke aanpak is nog niet eerder gerealiseerd. De kans is daarom groot dat Assen een voorbeeld zal vormen voor andere steden, zowel nationaal als internationaal. Omdat de provincie Drenthe en de gemeente Assen een zeer nauwkeurig sensorsysteem in Assen gaan aanleggen, wordt het voor deelnemende partijen erg interessant om nieuwe ontwikkelingen aan de hand van dit systeem te kunnen testen. Het aanleggen van dit sensorsysteem heeft voor de betrokken partijen dan ook de doorslag gegeven om in totaliteit zo'n 10 miljoen euro te investeren in het nieuwe verkeersysteem.
Betrokken partijen
De betrokken partijen zijn TNO, DySI Ontwikkel BV, TomTom, KPN, NXP, Rabobank, 9292, Goudappel Coffeng, Quest TC, ParkingWare, Elevation Concept, Magic View, Peek Traffic en Mobuy. De provincie Drenthe en de gemeente Assen verwachten dat in de toekomst nog veel bedrijven uit binnen- en buitenland het sensorsysteem gaan gebruiken als testmogelijkheid voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sensortechnologie.
Terug naar overzicht nieuws >>>