Virtuele verkeerscentrale Noord-Holland
vrijdag 13 mei 2011
3 min
Virtuele verkeerscentrale Noord-Holland
Om het wegennet beter te benutten, investeert de provincie Noord-Holland 15 miljoen euro in verkeersmanagement. Onderdeel van dit pakket is een provinciale verkeerscentrale, die samen met centrales van RWS en de stadsregio Amsterdam in feite als één virtuele centrale kan opereren.
Integrale aanpak en samenwerking voor optimale benutting
De provincie Noord-Holland heeft in februari een eigen verkeerscentrale in gebruik genomen. De centrale in Hoofddorp is een onderdeel van een provinciaal uitvoeringsprogramma van 15 miljoen euro, gericht op alle facetten die leiden tot maximale benutting van het provinciale wegennetwerk. Over de aanleiding voor het uitvoeringsprogramma kan Dimitri Poncin, teamsenior Verkeersmanagement van de provincie Noord-Holland, kort zijn. “Ook in Noord-Holland neemt de verkeersdruk natuurlijk alleen maar toe. Oplossingen kun je dan zoeken in het investeren in infrastructuur of het invoeren van rekeningrijden. Maar verkeersmanagement goed aanpakken om de bestaande infrastructuur zo goed mogelijk te benutten, is relatief goedkoop en bewezen effectief.”
Maatschappelijk belang
De afgelopen jaren nam de provincie al tal van maatregelen voor betere doorstroming. VRI's zijn verbeterd, DRIP's zijn geplaatst en een netwerk aan camera's levert waardevolle data aan de NDW (Nationale Databank Wegverkeersgegevens). “Dit uitvoeringsprogramma, waar de verkeerscentrale een onderdeel van is, moet nu de benutting en de doorstroming in Noord-Holland verder optimaliseren. En als je wetenschappelijk onderzoek naar de maatschappelijke baten extrapoleert, zou dit programma wel eens ruimschoots dat bedrag weer op kunnen leveren aan de maatschappij. Puur door betere doorstroming.”
Samenwerking
In Noord-Holland zijn nog twee verkeerscentrales actief. De stad Amsterdam beheert er een voor het eigen netwerk en de rijkswegen worden beheerd vanuit de centrale Noordwest-Nederland van Rijkswaterstaat. De centrales werken intensief samen, onder meer via het Regionaal Tactisch Team. “Er zijn draaiboeken voor tal van voorziene en onvoorziene situaties. Op die manier kunnen we alles zo goed mogelijk afstemmen op de weggebruiker. Samen vormen de drie centrales zo in feite één virtuele centrale. We handelen weliswaar vanaf drie plekken, maar werken nauw samen. Bij calamiteiten, evenementen of andere, bijzondere situaties neemt daarbij één centrale de leiding.”
Amsterdam ArenA
Poncin geeft een groot evenement in de Amsterdam ArenA als voorbeeld. “De belasting van het wegennet houdt dan uiteraard niet op bij de gemeentegrenzen. De afspraak is dan, dat de centrale in Amsterdam ook VRI's van de provincie kan aansturen en dat bezoekers voorafgaand aan het evenement al op de snelwegen worden geïnformeerd. Om alles optimaal regionaal af te stemmen.”
Eind 2012 moet het hele uitvoeringsprogramma zijn doorgevoerd. “Dan kunnen we alle processen en verkeersstromen ook echt meten en zullen we zien hoe groot de winst is van al deze maatregelen.”
Bron: ASTRIN
Terug naar overzicht nieuws >>>