Sweco mag weginfrastructuur en tunnelbak A9 Badhoevedorp ontwerpen
Sweco heeft opdracht gekregen voor het ontwerp van alle weginfrastructuur en de verdiepte tunnelbak van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.
Om de regio in de toekomst bereikbaar te houden, verbreedt Rijkswaterstaat de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht De weg gaat van tweemaal drie naar tweemaal vier rijstroken en komt over een lengte van 1,6 kilometer verdiept te liggen. Er komen drie overkappingen over de verdiepte ligging, een groot aantal viaducten en onderdoorgangen en veertien kilometer aan geluidschermen.
Sweco heeft opdracht gekregen voor de ontwerppakketten weginfrastructuur en de verdiepte ligging. Daarmee is Sweco verantwoordelijk voor het integrale voorontwerp en definitieve ontwerp van het (hoofd)wegennet, inclusief alle toe- en afritten, de waterhuishouding, en de voet- en fietspaden. De tunnelbak voor de verdiepte ligging, de drie dekken die daar overheen gaan, verschillende aanpalende viaducten en de geluidsschermen behoren eveneens tot de scope. Voor al deze zaken ontwerpt Sweco niet alleen de eindsituatie, maar tevens alle wegfaseringen en de meeste hulpconstructies die nodig zijn om dit te realiseren.
De gecombineerde werkzaamheden hebben een waarde van ruim 10 miljoen euro. Opdrachtgever voor Sweco is het Spaanse aannemingsbedrijf FCC Construcción SA dat in opdracht van VeenIX voor Rijkswaterstaat het project A9 BaHo zal realiseren.
Marco Mijnders, projectdirecteur bij Sweco: "Het is geweldig om met dit project bij te dragen aan de leefbaarheid van Amstelveen en omstreken. De technische complexiteit en noodzakelijke samenwerkingen in zo’n project vormen een prachtige uitdaging, waaraan ruim 40 collega’s met trots werken. Dit is met recht een project waarmee we bijdragen aan een gezonde en veilige stad."
Sweco heeft het voorontwerp afgerond en is inmiddels met het definitief ontwerp gestart en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het A9 BaHo project. De totale verbreding van de A9 BaHo, die in opdracht van Rijkswaterstaat wordt gerealiseerd, moet eind 2026 gereed zijn.