Hoe ga je om met de logistieke uitdagingen tijdens de COVID-19 crisis?

maandag 6 april 2020
timer 5 min

Supermarkten hebben te maken met een toenemende vraag, retailers en restaurants stappen over op bezorgdiensten. De corona-pandemie leidt tot nieuwe logistieke uitdagingen.

Door Arshaad Ramdjan, PTV.

De corona-crisis stelt onze economie momenteel voor tal van uitdagingen. Sommige sectoren hebben te maken met een toegenomen vraag, terwijl andere te maken hebben met een catastrofale daling van de vraag. Veel logistieke processen moeten opnieuw worden geëvalueerd.
De goederenstroom is momenteel snel aan het veranderen. De enorme toename van het volume in de voedings- en drankensector gaat gepaard met een even dramatische daling van de vraag binnen sectoren als Events & Hospitality. Voor logistieke bedrijven en transporteurs betekent dit dat ze hun hele planning moeten aanpassen en hier bijna dagelijks weer op moeten reageren.

De impact op transportbedrijven

In het Verenigd Koninkrijk, waar ongeveer de helft van het voedsel wordt geïmporteerd, blijkt het bevoorraad houden van supermarkten een uitdaging voor zowel voedselleveranciers als voor retailers. Paniekaankopen hebben geleid tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de voorraad in de winkels. De vraag van voedselproducenten en -leveranciers naar transport is uitzonderlijk hoog. Het tekort aan voertuigen wordt gecompenseerd omdat sommige voertuigen kunnen worden ‘hergebruikt’ voor andere sectoren en chauffeurs twee uur per dag extra mogen rijden op hun toegestane rijtijden.


Aan de andere kant hebben de meeste Europese landen controles aan hun grenzen ingevoerd om de verspreiding van het virus te vertragen, wat zeer lange wachttijden oplevert. De dieselprijzen zijn dramatisch gedaald, wat de kosten ten goede zal komen, maar er zal ook meer concurrentie zijn voor het werk van transporteurs wier werk in andere sectoren aanzienlijk is gedaald.
Daarbij komt nog de onzekerheid over de manier waarop transportmanagers zouden omgaan als een werknemer het slachtoffer zou worden van het virus. Zou het huidige ritplanningssysteem dit aankunnen? In de huidige situatie zijn rit- en routeplanningssystemen voor transport belangrijke tools om vlotte processen te garanderen en optimaal aan te kunnen passen aan constant veranderende omstandigheden.

Retail en restaurants bezorgen aan hun klanten

Winkels, kleine winkels die door de eigenaar worden geëxploiteerd en restaurants, die tijdens de COVID-19-crisis gedwongen worden te sluiten, staan voor totaal andere logistieke uitdagingen. Om hun bedrijf draaiende te houden, schakelen velen over op e-commerce concepten of eigen bezorgdiensten voor hun klanten. Verenigingen zoals het Rode Kruis bieden winkel- en bezorgingsdiensten aan voor mensen die hun huis niet kunnen verlaten.

Maar hoe kan een e-commerce- of bezorgsysteem worden opgezet zonder voorafgaande ervaring? Hoe kan een efficiënt en bij voorkeur ook duurzaam proces worden geïmplementeerd? Net als op andere gebieden, zoals thuiswerken of online onderwijs, speelt de juiste technologie een belangrijke rol. Ritplanningssoftware kan helpen bij het samenstellen van orders in optimale routes om zo het aantal kilometers te verminderen en het voertuiggebruik te optimaliseren.