‘De fiets parkeer je niet meer in een donker, kil gebouw’
De populariteit van de fiets als vervoermiddel zorgt ervoor dat in stedelijk gebied, maar ook bij kantoren, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen meer rekening gehouden wordt met parkeerruimte voor de fiets. De opkomst van de elektrische fiets en de miljoenen euro’s aan overheidsinvesteringen voor meer fietsvoorzieningen doen daar nog een schepje bovenop. Het Drentse Klaver Fietsparkeren lift mee op deze ontwikkelingen.
Gerben Hofsté, senior accountmanager bij Klaver Fietsparkeren, bezocht de laatste editie van het Nationaal Fietscongres, waarin de fiets, logischerwijs, als dé oplossing voor alle mobiliteitsproblemen werd aangedragen. “Daar haken wij graag op aan natuurlijk. We zijn regelmatig betrokken bij nieuwprojecten in met name stedelijke omgevingen, waar steeds meer rekening wordt gehouden met parkeerruimte voor de fiets. Voor korte afstanden is het nu eenmaal een ideaal vervoermiddel en met de komst van de e-bike is het bereik ook groter geworden.”
Het oubollige imago heeft de e-bike met de huidige moderne designs allang van zich afgeschud, waardoor niet alleen ouderen maar ook jongeren de voordelen van de elektrische fiets ontdekt hebben. Bij de fietsenstallingen van kantoorgebouwen en onderwijsinstellingen zie je deze tweewielers steeds meer opduiken. Werkgevers, die het fietsgebruik onder het personeel graag willen stimuleren, komen erachter dat er geen fietsparkeerruimte aanwezig is of de sterk verouderde stalling niet geschikt is voor elektrische fietsen. Omdat e-bikes relatief prijzig zijn, wenst de gebruiker wel een fatsoenlijke, droge en veilige stalling.
Hergebruik zit in DNA
Klaver Fietsparkeren heeft dan ook het nodige vervangwerk in de portefeuille zitten. Hofsté: “Stallingen worden gebouwd voor langdurig gebruik, soms voor wel tientallen jaren. De fietsenstalling anno nu is echter geen donker en kil gebouw meer. Bij binnenkomst moet je je als fietser welkom voelen. Bij kantoorgebouwen zorgen we dat de uitstraling van de stalling naadloos bij elkaar aansluit.”
Wat gebeurt er vervolgens met afgedankte fietsenstallingen? Hofsté: “Ons materiaalgebruik zetten we zo efficiënt mogelijk in en ons streven is om dat elk jaar beter te doen. Bijvoorbeeld het hergebruiken van onderdelen in nieuwe ontwerpen is iets wat wij al jaren doen. Maar wij veranderen natuurlijk wel mee met de markt. Als fietsen drastisch veranderen, passen wij onze producten daarop aan. Maar het komt ook veel voor dat we producten verwijderen, alvorens wij nieuwe producten leveren. Als oude producten verwijderd wordt, kijken we altijd of deze lokaal, bijvoorbeeld bij een sportvereniging of buurthuis, geplaatst kunnen worden, voordat het naar de ijzerhandelaar zou gaan. Of we informeren bij onze internationale partners. Over de grens kan een verouderd stallingssysteem soms prima een tweede leven hebben.”
Snel schakelen
De modulaire opbouw van de stallingsystemen maken het mogelijk eenvoudig uit te breiden, af te schalen of te herplaatsen. “Op deze manier kunnen we meegroeien met de klant”, aldus Hofsté. Met een team van 25 werknemers in Hoogeveen kan Klaver snel schakelen en hebben ze alle neuzen in dezelfde richting. Ze werken aan zeer diverse projecten; van stallingen voor 10 tot wel 4000 tweewielers, waarbij de diversiteit in fietsen in de afgelopen jaren behoorlijk is toegenomen: de brede sturen en accessoires bij moederfietsen, de kwetsbaarheid van e-bikes, de volumineuze bakfietsen.
Hoe wordt de indeling van een fietsenstalling bepaald? “Daar hebben we drie opties voor”, antwoordt Hofsté. “De verhouding is al door een architect bepaald in het ontwerp, wij doen een telling in het voortraject of het is een kwestie van inschatten op basis van ervaring. Dit laatste komt meestal voor bij de relatief kleinere stallingen. Door actief mee te denken ontzorg je de klant en dat wordt erg gewaardeerd. De meeste mensen hebben immers geen idee wat er komt kijken bij de inrichting van een fietsenstalling. Onze Drentse nuchterheid en mentaliteit van niet zeuren en mouwen opstropen komt ons goed van pas bij het adviseren van klanten.“
Hofsté verheugt zich op half februari als de fietsenstalling aan het IJ in Amsterdam in gebruik genomen wordt. “Een bijzonder en megagroot project om een bijdrage aan te kunnen leveren”, vertelt Hofsté. “Het aanleveren van de fietsenrekken kon alleen via het water, waarbij de fietsenrekken in onderdelen vanaf de kade in Amsterdam-Noord naar het Centraal Station werden gevaren. Vanaf de begane grond werden de rekken met een bouwkraan naar binnen gehesen, waarna ze gemonteerd konden worden. We hebben dit hele traject laten filmen met een drone, juist omdat we als bedrijf zo trots zijn op dit project.”
Dit artikel is afkomstig uit het Trendboek Mobiliteit 2023. U kunt Trends 2023 hier gratis lezen.