Fietsinvesteringen onmisbaar voor brede welvaart

maandag 24 maart 2025

Foto: Shutterstock

Het concept van brede welvaart wint binnen het mobiliteitsdomein steeds meer terrein, ook op het gebied van fietsbeleid. Fietsinvesteringen dragen positief bij aan brede welvaart, maar door het ontbreken van voldoende kennis over de impact hierop worden fietsmaatregelen vaak te licht onderbouwd. Dit leidt mogelijk tot andere keuzes dan fietsinvesteringen.

Decisio deed in opdracht van CROW onderzoek naar de impact van fietsinvesteringen op brede welvaart. Hierbij ontwikkelde Decisio een werkwijzer waarmee organisaties (e.g. gemeenten, overheden, programmamakers, etc.) zelf kunnen beredeneren op welke manier fietsinvesteringen effect hebben op het concept. 

Het ontwikkelen van een werkwijzer 

De werkwijzer bevat vier stappen. Hierbij wordt eerst aandacht besteed aan de context van de interventie. Er wordt gekeken naar de achtergrond, doelgroep en doelstelling van de interventie. Daarna wordt bepaald wat voor type interventie het is. In de werkwijzer maken we onderscheid tussen vier typen interventies: (1) aanpassingen aan de fietsinfrastructuur (bv. een nieuwe fietsverbinding), (2) faciliteren van (publieke) voorzieningen voor fietsparkeren (bv. fietskluizen), (3) sociale fietsprojecten om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke en sociale vraagstukken (bv. het verminderen van vervoersarmoede) en (4) fietsstimuleringsprojecten om fietsen te stimuleren (bv. woonwerkvergoeding). Voor elk type interventie is een ‘basisschema’ ontwikkeld met effecten die kenmerkend zijn per type interventie. Echter is elke interventie uniek en wordt dit basisschema in de volgende stap op maat gemaakt. In de laatste stap wordt een verhaallijn uitgewerkt die de voorgaande stappen verhalend en kernachtig beschrijft.   

De werkwijzer is opgesteld met behulp van vier praktijkprojecten: een fietsenbank en fietslessen in Rotterdam, goede fietspaden voor dunne verkeersstromen in de provincie Groningen, de fiets als onderdeel van ketenmobiliteit in Brabant en een snelfietsroute in Gelderland. 

Vervolgstappen 

Het onderzoek en de werkwijzer zijn in samenwerking met een expertgroep opgesteld. Met een brede groep stakeholders wordt beoogd om in de toekomst deze werkwijzer verder te ontwikkelen. We nodigen u ook uit om de werkwijzer te gebruiken voor fietsinterventies in uw regio en het proces, de inzichten en ervaringen te delen.  

Meer weten? 

Neem contact op met info@decisio.nl. Op 6 maart is het rapport bovendien gepubliceerd op de website van CROW.