Campagne 'Zet 'm op' 16 april van start

vrijdag 4 april 2025

Foto: Shutterstock

Nederland is een echt fietsland. Dagelijks pakken miljoenen mensen de fiets, of het nu is voor woon-werkverkeer, school of recreatie. Die brede fietscultuur is waardevol – maar brengt ook risico’s met zich mee. Want hoewel de fiets een gezond en duurzaam vervoermiddel is, blijft de fietser in het verkeer kwetsbaar.

Op 16 april, tijdens de Dag van de Fietshelm, gaat daarom de landelijke campagne ‘Zet ‘m op’ van start. Deze campagne, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, stimuleert het vrijwillige gebruik van de fietshelm om de kans op ernstig hoofdletsel bij een val of botsing drastisch te verlagen. Uit onderzoek blijkt dat een helm het risico op ernstig hoofdletsel met circa 60 procent vermindert, en de kans op dodelijk hersenletsel zelfs met 70 procent.

Verkeersveiligheid centraal

De boodschap van ‘Zet ‘m op’ is helder: het dragen van een helm is een eenvoudige én effectieve manier om letsel bij fietsongelukken te beperken. De campagne richt zich breed op alle fietsers in Nederland, van jong tot oud en van scholier tot e-bikegebruiker. Met een mix van online en offline communicatiemiddelen kunnen gemeenten, provincies, werkgevers en maatschappelijke organisaties zelf aan de slag met bewustwording.

Alle campagnematerialen zijn beschikbaar via verkeersveiligheidscampagnes.nl, en op zetjefietshelmop.nl kunnen organisaties gepersonaliseerde posters maken – met bijvoorbeeld de naam van hun gemeente of bedrijf.

Brede samenwerking

De kracht van de campagne ligt in de samenwerking. Naast het ministerie zijn ook partners als provincies, gemeenten, de Hersenstichting, VVN, ANWB, Interpolis, BOVAG, VeiligheidNL, RAI Vereniging en Artsen voor Veilig Fietsen betrokken bij de uitrol. Door gezamenlijk op te trekken, kunnen ze landelijk bereik combineren met lokale impact.