In Amsterdam-West is vorig jaar een proef uitgevoerd waarbij snelle fietsers de mogelijkheid kregen om op de rijbaan te rijden in plaats van het fietspad. De resultaten tonen aan dat, hoewel slechts een klein percentage van de snelle fietsers daadwerkelijk voor de rijbaan koos, de meerderheid van de fietsers positief was over het experiment. Ze gaven aan dat het zorgde voor meer comfort, rust en veiligheid op het fietspad. Dit voorjaar krijgt de proef een vervolg.
Proef met snelle fietsers op de rijbaan enthousiast ontvangen

Foto: Shutterstock
De testperiode liep van april tot en met juli 2024. Gedurende deze maanden werden metingen verricht, interviews afgenomen en enquêtes gehouden onder verschillende weggebruikers, waaronder automobilisten.
Het onderzoek
Het experiment richtte zich op een alternatieve indeling van de weg: niet op basis van voertuigtype, maar op snelheid. Op de rijbaan in de testgebieden gold een maximumsnelheid van 30 km/u, terwijl op het fietspad een adviessnelheid van 20 km/u werd gehanteerd. Fietsers die sneller dan 20 km/u reden, mochten tijdens de proef gebruikmaken van de rijbaan. Vanwege de huidige wetgeving, waren tijdelijke verkeersmaatregelen nodig om dit mogelijk te maken.
Uit de metingen bleek dat maximaal 3 procent van de (brom)fietsers gebruikmaakte van de rijbaan. Automobilisten hielden voldoende afstand en er was sprake van goed samenspel tussen fietsers en automobilisten bij het invoegen en uitvoegen. Gedurende de proefperiode zijn er geen onveilige situaties gerapporteerd.
Effecten op het fietspad
Omdat relatief weinig fietsers de overstap naar de rijbaan maakten, bleef de drukte op het fietspad grotendeels onveranderd. Veel fietsers gaven aan zich veiliger en prettiger te voelen op het fietspad, of hadden geen behoefte om sneller te fietsen. Degenen die wél voor de rijbaan kozen, vonden dit overwegend een positieve ervaring. Ondanks de bescheiden impact, pleitte de meerderheid van de fietsers voor bredere invoering van deze maatregel. Automobilisten reageerden in de enquête minder enthousiast.
Om de snelheid op fietspaden verder te reguleren, start dit voorjaar een nieuwe proef in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark, waarin snelle fietsers worden gestimuleerd langzamer te rijden.
Vervolgstappen
De resultaten van de proef worden gedeeld met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere betrokken verkeersorganisaties. Daarnaast wordt onderzocht of aanvullende maatregelen mogelijk zijn, zoals het invoeren van een maximumsnelheid op fietspaden, het stimuleren van elektrische vrachtfietsen om de rijbaan te gebruiken en het weren van elektrische voertuigen uit voetgangersgebieden waar fietsen is toegestaan.