Fietsstrategie Groningen oogst veel waardering

woensdag 24 juni 2015
timer 3 min
Groningen heeft een opmerkelijke modal split: 60 procent van alle vervoersbewegingen gaat per fiets. Maar de fiets was zo gewoon geworden dat de waarde ervan nog maar nauwelijks werd opgemerkt. Ondanks deze Groningse nuchterheid heeft de stad het afgelopen jaar een enorme fietsontwikkeling doorgemaakt. Op 22 april heeft de gemeenteraad met de vaststelling van de 'Fietsstrategie Groningen 2015-2025' duidelijke keuzes gemaakt en de fietser weer voorop gesteld. De sessie die Jaap Valkema en Ingrid Bolhuis van de gemeente Groningen en Stefan Bendiks van Artgineering gaven tijdens het Nationaal Fietscongres trok een volle zaal met enthousiaste deelnemers. “Als Leeuwarder in hart en nieren ben ik trots op wat Groningen heeft bereikt, en dat zegt genoeg”, aldus een bezoeker.

De deelnemers werden meegenomen in het proces rond de totstandkoming van de nieuwe fietsstrategie. Welke stappen moet u als stad nemen om naar beter fietsbeleid te komen? Hoe pak je dit aan? Waar moet de fietsvisie over gaan? In de nieuwe fietsstrategie zoekt Groningen naar oplossingen die het fietsklimaat flink moeten verbeteren. Om echt antwoord te kunnen geven op de uitdagingen die op de stad afkomen, moeten nú belangrijke keuzes gemaakt worden. Kortom: het is tijd voor een schaalsprong. Jaap Valkema: “Voorheen had de fiets een negatief imago door de overvolle fietspaden en fietsparkeer problematiek; in Groningen was dat niet veel anders. Het keerpunt kwam met de aanleg van de ‘Slimme Route’ voor studenten: middels promotie en communicatie wilden we nieuwe studenten verleiden een andere route naar het Zernike College te nemen. Dit werd een groot succes: het is nu de drukste fietsroute van de stad. Sindsdien groeide de aandacht voor de fiets; niet met het aanleggen van meer asfalt, maar met communicatiemiddelen en inzetten op gedragsverandering. Zo werd in 2014 tijdens ‘Let’s Gro’ – een inspiratiefestival van de stad Groningen – een fietsambassade opgezet in hartje stad, om innovatieve ideeën omtrent fietsen en fietsparkeren te stimuleren en een kans te geven. Toen is ook het beeldmerk 050 gelanceerd, dat sindsdien in de hele stad te zien is.”

 

Vrijheid van het fietsen

De nieuwe fietsstrategie is gericht op sociaal gedrag en de vrijheid van het fietsen. De uitdaging was niet te denken in auto-oplossingen. Hiervoor is intensief samengewerkt met het Rotterdamse bureau Artgineering. Stefan Bendiks liet in zijn betoog zien dat we niet altijd Kopenhagen als het summum van fietsvriendelijkheid moeten beschouwen. “Laten we loskomen van Kopenhagen en uitgaan van onze eigen kracht, zoals Groningen heeft gedaan. Zo kan de Deense hoofdstad nog een puntje zuigen aan onze regensensoren bij VRI’s. Hang bovendien je doelstellingen niet meer op aan de modal split, maar formuleer ‘echte’ doelstellingen en beschouw de fiets als een middel om de gezondheid te verbeteren en te zorgen voor een leefbare en economisch vitale stad.”

 

Momenteel wordt het uitvoeringsprogramma van de Fietsstrategie besproken in de raad, die al op veel positieve respons mocht rekenen. Om de schaalsprong nog meer zwaarte te geven wordt 2016 het jaar van de fiets in Groningen. 

 

Bekijk hier de presentatie die op het Nationaal Fietscongres werd getoond >>

Fietsers op de Abrug in Groningen