Bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid verbeterd bij zuidelijke ringweg

dinsdag 10 december 2024

De zuidelijke ringweg in Groningen scoorde jarenlang slecht op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. BonoTraffics kwam met een oplossing die op alle drie gebieden een forse vooruitgang betekende.

Joris Hoogenboom is adviseur mobiliteit en partner bij het verkeerskundig adviesbureau BonoTraffics. Al veertien jaar is hij met BonoTraffics betrokken bij de Aanpak Ring Zuid, de grootschalige ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen. 

Uitdagingen

Hij schetst de situatie. “Voorheen waren de zuidelijke ringweg – de N7 – en de A28 via een snelwegknooppunt met veel verkeerslichten met elkaar verbonden. Dat had een negatief effect op de bereikbaarheid. Er stonden veel files en vanwege de vele aansluitingen waren er veel ongevallen. De N7 splitste bovendien twee woongebieden. We hebben de bereikbaarheid en de leefbaarheid verbeterd door de aansluiting ongelijkvloers te maken en de veiligheid verbeterd door het aantal aansluitingen terug te brengen en de overgebleven aansluitingen robuuster te maken. Belangrijke uitdagingen daarbij waren beperkingen in de breedte – de weg lag ingeklemd in bestaande bebouwing – en in de lengte – vanwege de aansluitingen – en dat de stad tijdens de werkzaamheden bereikbaar moest blijven. We hebben die eerste uitdaging opgelost met een autoweg met een ontwerpsnelheid van 80 kilometer per uur. Daardoor had je kortere in- en uitvoegstroken nodig. Bijzonder daaraan was dat er voor zo’n 80 km autoweg nog geen richtlijnen waren, dus die hebben we zelf maar opgesteld. Voor de tweede uitdaging – bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden garanderen – hebben we de afgelopen zes jaar veel gebruik gemaakt van tijdelijke wegen.” Uniek voor Nederland is dat voor de ombouw een snelwegknooppunt een half jaar was afgesloten. Toch leidde het niet tot overlast of negatieve media-aandacht. Hoogenboom: “Mensen pasten hun gedrag aan. Ze gingen fietsen, pakten het ov of werkten meer thuis.” 

Overlast

In het hart van het werk – 1,5 tot 2 kilometer tussen het Julianaplein en het Europaplein – moesten vanwege de toekomstige verdiepte ligging maandenlang damwanden worden ingetrild. “Dat betekende overlast voor bewoners. Dat hebben we ondervangen door goed te communiceren met bewoners, een schadeloket in te richten en schade direct en ruimhartig af te handelen. Daarin hebben we geleerd van de ervaringen bij de aardbevingsschade. Bovendien gaan de mensen op die plek er echt op vooruit: waar eerst een snelwegknooppunt lag, komt nu een mooi park.” 

De oplossing anticipeert ook op de groei van de stad Groningen, omdat het 20 tot 30 procent meer verkeer aankan. “Dat is belangrijk, want 80 procent van het verkeer heeft een bestemming of herkomst in de stad. De bestaande weg uitbreiden met parallelwegen zou daarom niet werken: dat zou duurder zijn en maar bestemd voor 20 procent van het verkeer.”

In september is de hoofdinfrastructuur geopend. De komende periode worden alle kruisende verbindingen afgemaakt.