In opdracht van de gemeente Roermond stelde Kragten in 2009 een visie op voor de herinrichting van de ‘Singelring Roermond’. Het betreft hier het vernieuwen van de gehele ringstructuur rondom de binnenstad, zodat het boven- en ondergronds weer helemaal up-to-date is. Het project is inmiddels de derde en laatste fase ingegaan. Volgens Martijn Kersten, projectmanager Mobiliteit bij Kragten, is de projectomgeving complex.
Zoeken naar de optimale inrichting bij de Singelring Roermond
De belangrijkste aanleiding voor fase 3 is de noodzaak om het riool te vervangen, dat stamt uit de 19e eeuw. “De afgelopen jaren zijn op een paar locaties al spoedreparaties uitgevoerd, omdat daar verzakkingen in de weg kwamen. Het staat op instorten”, aldus Kersten. “We gaan een gescheiden rioolstelsel aanbrengen, waarbij het hemelwater wordt geïnfiltreerd. Zo worden de nieuwe bomen in tijden van droogte ook van voldoende water voorzien.” Dit betekent dat er aandacht is voor de huidige stedelijke uitdagingen: hittestress, wateroverlast en klimaatadaptatie. “De singel en de structuur is er voor de komende veertig tot tachtig jaar.”
Het riool ligt diep in de grond. “Na onderzoek bleek dat er sprake was van bodemverontreiniging in het plangebied. Het gaat om een cyanideverontreiniging, die moet worden gesaneerd. Binnen deze verontreiniging kunnen we het hemelwater dan niet infiltreren”, aldus Kersten.
Extra veiligheid
Wat betreft mobiliteit is er in de afgelopen jaren veel veranderd. “We vonden het heel belangrijk om in het project extra veiligheid voor langzaam verkeer in te brengen, met de aanleg van vrijliggende fietspaden en brede toegankelijke trottoirs. De voetgangers en fietsen krijgen zo meer ruimte. Ook komen er voldoende groenvoorzieningen. Dit alles gaat ten koste van een aantal parkeerplekken.”
Uitdaging
De uitdaging ligt echter vooral in de complexe projectomgeving. “De Singelring ligt echt aan de rand van de binnenstad van Roermond, dus we hebben met heel veel stakeholders te maken”, gaat Kersten verder. “We hebben niet alleen te maken met de bewoners, maar ook onder andere met de ondernemers en de bezoekers van de binnenstad. Ook de brandweerkazerne ligt aan het plangebied, dus die moet goed kunnen ontsluiten”, zegt hij. “We moeten dus zoeken naar het optimale inrichtingsplaatje waarmee we zo veel mogelijk belangen dienen, en die liggen niet altijd allemaal op één lijn. Dit betekent dat een goede samenwerking belangrijk is en dat we alle stakeholders vanaf het begin hebben meegenomen in het hele proces, zodat er straks zo veel mogelijk draagvlak is. Dat is best een puzzel”, besluit hij.