Samen met de A1 vormt de A50 een belangrijke verbinding voor gemotoriseerd verkeer van, naar en door de regio Stedendriehoek. In het gebied is de woningbouwopgave groot en gezien de huidige knelpunten op de A50, bestaat de angst dat deze tegen 2040 volledig dichtslibt. De regio Stedendriehoek wilde hierop anticiperen en ging uiteindelijk, samen met de provincie en aanliggende gemeenten, de samenwerking met Roelofs aan. Dit leidde tot een verkenning naar een ‘slimme A50-corridor’, met een focus op de Dorpenroute, ov-route en een regionale fietsroute.
‘Slimme A50-corridor’ moet dichtslibben van A50 voorkomen
De A50 tussen Apeldoorn en Zwolle is een belangrijke verbinding voor gemotoriseerd verkeer tussen Noord- en Zuid-Nederland, er rijden dagelijks alleen al zo’n 15.000 vrachtwagens overheen. Bovendien ontlast de weg de Randstad. “We willen laten zien dat de A50 een plek op de provinciale en landelijke agenda verdient”, aldus Erik Klok van Roelofs. “Tussen Apeldoorn en Epe wordt al gewerkt aan een regionale fietsroute als aantrekkelijk alternatief. Als we daarnaast de ov-bereikbaarheid verbeteren, kunnen we misschien meer problemen op de A50 voorkomen en de corridor hiermee toekomstbestendig maken.”
Aanpak
“Het idee voor een bredere verkenning ontstond naar aanleiding van een gesprek tussen de gemeente Epe en de provincie Gelderland over verkeerslichten bij één van de aansluitingen”, vertelt Van de Vrugt. “Uiteindelijk zijn de regio Stedendriehoek en Rijkswaterstaat erbij betrokken en is de mobiliteit in de gehele corridor beschouwd. Het idee groeide zo uit tot een groter project.” Klok voegt toe: “We hebben gekeken naar de huidige situatie: hoe functioneert de corridor? Hoe is de toekomstige situatie: wat voor knelpunten komen daaruit naar voren? We hebben hierbij verschillende, voornamelijk open, databronnen gebruikt. Vervolgens hebben we aan de hand van de ‘Mobiliteitsladder’ mogelijke oplossingsrichtingen en maatregelen in beeld gebracht.”
Ov-route
Volgens Van de Vrugt ontbreekt er tussen Apeldoorn en Zwolle een spoorlijn, en ook Epe heeft geen station. “We zien dat de snelle busverbinding tussen deze plaatsen en de Dorpenroute wel goed gebruikt wordt”, zegt hij. “We willen onderzoeken welke kansen daar liggen voor de toekomst. Want het zou mooi zijn als we met z’n allen wat minder de auto pakken.”
Regionale fietsroute
“Vroeger was er wel een spoorlijn tussen Apeldoorn en Zwolle. Op de plek van de oude spoorlijn wordt een regionale fietsroute gerealiseerd, de F50”, aldus Klok. Op de A50 worden veel korte ritten gereden. “Er is dus potentie om mensen te bewegen om de auto te laten staan en voor de fiets te kiezen”, gaat hij verder. “Zo komt de mobiliteitstransitie een stukje dichterbij en ontstaat er ruimte voor de woningbouwopgave.”