Laadinfra op basis van gedrag gebruikers
Nu elektrisch rijden steeds mee ropkomt, verschijnen er ook steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Niet nodig, vindt Wim Boer, CEO van Yeet!. "De tijd van iedere auto zijn eigen paal is voorbij."
Om zo veel mogelijk mensen te stimuleren elektrisch te gaan rijden, verschijnen op steeds meer plekken op straat en in parkeergarages laadpalen. Echter, als het volledige wagenpark in Nederland elektrisch zou zijn, wat betekent dat dan voor het straatbeeld? Het Nederlandse bedrijf Yeet! investeert in 2021 60 miljoen euro in slimme laadnetwerken. Eind dit jaar moeten er 50 slimme laadlocaties zijn gerealiseerd, de ambitie is om dit uit te breiden naar 500 locaties in heel Europa.
Yeet! bouwt haar laadnetwerk op basis van uitgebreid locatieonderzoek. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het aantal elektrische auto’s in een gebied, maar ook naar de behoefte en het gedrag van elektrische rijders op die locatie. Die zijn te verdelen in twee grote groepen. Automobilisten die onderweg zijn en snel elektriciteit willen tanken. Of mensen die parkeren en deze tijd willen gebruiken om ook hun auto weer te laden. Dat kan zijn tijdens het werk of bijvoorbeeld bij het winkelen, een bioscoop- of concertbezoek of het bijwonen van een sportwedstrijd.
Yeet! CEO Wim Boer: ”De tijd van iedere auto zijn eigen paal is voorbij. Wij kijken naar de daadwerkelijke behoefte in een gebied zoals een stadswijk of kantoorgebied. Hoeveel elektrische auto’s rijden er dagelijks? En hoeveel rijden die mensen gemiddeld per week? Vervolgens kijken we met welke laadoplossingen we in de behoefte van deze elektrische rijders kunnen voorzien, zonder op elke straathoek een paal te plaatsen. Onze modulaire oplossingen maken het mogelijk om de laadcapaciteit op bijvoorbeeld een parkeerterrein eenvoudig mee te laten bewegen met groei van het aantal elektrische auto’s in de komende jaren.”