NHTV voorkomt ongelukken op nog te ontwikkelen fietspaden
De drukte en diversiteit op de Nederlandse fietspaden neemt toe. Vooral tijdens de spits is er sprake van gecontroleerde chaos op de fietspaden. Een situatie die steeds vaker uit de hand loopt met onwenselijke gevolgen, zoals ernstige ongelukken en frustraties. In grote steden als Amsterdam en Utrecht zitten beleidsmakers al met de handen in het haar, wat zijn mogelijkheden voor een duurzame oplossing? Het gebruik van de fiets heeft een positieve invloed op de gezondheid, veiligheid en de leefbaarheid van de stad. NHTV heeft een oplossing om een bijdrage te leveren aan bredere maatschappelijke vraagstukken omtrent Healthy Urban Living. De stad moet klaar zijn voor de fiets en fietser van de toekomst.
Voorkomen is beter dan genezen
Stel de kwaliteitswinst van ruimtelijke ontwerpen eens voor indien deze vóór realisatie tot leven gewekt zouden kunnen worden. Of dat bestaande pijnpunten in het fietsnetwerk tot leven gewekt kunnen worden in een gecontroleerde omgeving? Testen en evalueren waar het goed en fout gaat wordt dan mogelijk. Het ‘beleefbaar’ maken van verkeerssituaties voor de ontwerpers én de (toekomstige) gebruikers zou deuren openen op het gebied van fietsonderzoek. Een volgend winstpunt is dat ervaringen van verschillende type fietsers en fietsen met de ontwerpen gemeten kunnen worden. Al testend en onderzoekend komen tot oplossingen waarmee fietsongelukken voorkomen kunnen worden.
Cycle SPACES
Cycle Spatial Context Experience Simulator (Cycle SPACES), is een Virtual Reality (VR) fietssimulator geschikt voor test- en onderzoeksdoeleinden. Gedrag- en belevingsonderzoek via een simulator is voor de auto al regelmatig toegepast en heeft nieuwe kennis en inzichten opgeleverd over de wisselwerking tussen het individu, de technieken die gebruikt worden en de omgeving waardoor ze verplaatsen. Dit soort kennis ontbreekt voor de fietser of is slechts in beperkte omvang voorhanden. Virtual Reality brillen bleken de uitkomst om een real life experience na te bootsen vanuit het perspectief van de fiets.
Prototype
Vanuit het project GameLAB hebben 13 studenten van International Game Architecture and Design 14 weken gewerkt aan de ontwikkeling van een prototype. De studenten hebben een fiets en een Virtual Reality bril weten te combineren tot een complete fietsbeleving in een realistische digitale omgeving. In de simulator hebben zij een deel van de nog aan te leggen snelfietsroute F59 tussen ’s-Hertogenbosch en Oss zo kloppend mogelijk nagemaakt om de beleving te optimaliseren en het ontwerp te kunnen testen. Het werken aan een serious game was een nieuwe leerervaring voor de studenten en zorgde voor enthousiaste reacties. De doorontwikkeling van het prototype is in volle gang.
Actualiteiten
Meer, sneller en groter is een trend die leidt tot een hogere diversiteit en gevaarlijke situaties op de Nederlandse fietspaden. Een trend die het Fietsberaad probeert te beteugelen door recent een maximum snelheid van 25 km per uur op het fietspad te adviseren. Zichtbaarheid, overzichtelijkheid, vergevingsgezindheid, opstelruimte, uitwijk- en inhaalmogelijkheden zijn inrichtingskenmerken die bijna altijd ten grondslag liggen aan vervelende gebeurtenissen naast de gereden snelheden. De ruimtelijke inrichting kan dan ook niet los gezien worden van deze trend.
Ervaren hoe Cycle SPACES gaat bijdragen aan de toekomst van fietsen? Tijdens de Game Release party op woensdag 28 januari en de open avond op 29 januari van NHTV kan het grote publiek komen kennismaken met deze vernieuwing in het veld van de ruimte en mobiliteit.
Built Environment:
http://www.nhtv.nl/wohbo-bachelors/domeinen/built-environment.html
International Game Architecture and Design:
http://www.nhtv.nl/wohbo-bachelors/games/creative-media-and-game-technologies/introduction.html