Utrecht ruilt deelscooter in voor deelfiets
De driehonderd deelscooters van het Duitse Tier in Utrecht krijgen geen nieuwe vergunning. De gemeente vindt niet dat de deelscooters voldoende meerwaarde brengen voor de stad. Een gemiddeld ritje op een deelscooter is nog geen vier kilometer en kan daarmee ook goed op een fiets worden afgelegd. De deelscooters mogen alleen in de gemeente Utrecht geparkeerd worden en zijn daardoor niet in te zette voor langere regionale ritten tussen gemeenten.
In plaats van de deelscooters een nieuwe vergunning te verlenen, wordt het aantal elektrische deelfietsen flink uitgebreid, van 500 naar 1000. Omdat de elektrische fietsen, net als elke andere elektrische fiets, in een gewoon fietsenrek of in een gewone fietsenstalling geparkeerd kan worden, verwacht de gemeente minder parkeeroverlast in vergelijking met de deelscooters. Ook passen (elektrische) deelfietsen beter in het beleid om actieve modaliteiten te stimuleren. Naast de elektrische deelfietsen kent de gemeenten ook ongeveer honderd elektrische (deel)bakfietsen.
De gemeente stelt dat uit onderzoek blijkt dat één op de drie ritjes op een elektrische deelfiets een busrit vervangt. Ook één op de drie zou anders de eigen fiets gebruikt hebben voor de rit. De deelfiets blijkt nauwelijks een vervanger voor de auto, met een aandeel van slechts drie procent dat zegt de deelfiets te gebruiken in plaats van de auto is dat effect verwaarloosbaar.