Werkend Nederland kiest vaker voor de fiets
ALD Automotive deed onderzoek onder duizend werkend Nederlanders naar de motivatie en bereidheid om te fietsen van en naar het werk. Daaruit blijkt dat werkende Nederlanders vaker kiezen voor de fiets. Begin 2020, dus vóórdat de coronacrisis het mobiliteitsbeeld bepaalde, fietste 19 procent dagelijks naar het werk. Een jaar later is dit opgelopen tot bijna 25 procent. Ook blijkt bijna de helft van de respondenten de wens te hebben per fiets naar het werk te gaan.
Het is het tweede jaar dat ALD dit onderzoek naar woor- werkverkeer uitvoerde. In 2020 gaf 34 procent van de respondenten aan nooit per fiets naar het werk te gaan, in 2021 is dat 27 procent.
“Dit is niet los te zien van de opmars van de e-bike en speed pedelec”, zegt Lonneke van der Horst, Strategy Director bij ALD Automotive. “Mensen hebben aandacht voor hun gezondheid, willen het drukke verkeer vermijden en iets doen voor het milieu. De e-bike draagt daaraan bij.”
Als afstand geen rol speelt, pakt 5 op de 10 professionals de fiets, 4 op de 10 de auto en 1 op de 10 het openbaar vervoer. Daarbij valt op dat 6 op de 10 leaserijders graag een fiets of e-bike naast de auto zou willen gebruiken. 85 procent geeft aan vaker te gaan fietsen als zij dichterbij zouden wonen. 6 op de 10 werkende Nederlanders vinden dat zij te ver weg wonen om een fiets of e-bike te gebruiken voor woon-werkverkeer, ook al woont 74 procent van de ondervraagden binnen een straal van 20 kilometer van het werk. Van der Horst: "Dat geeft aan dat er nog veel potentieel is. De e-bike en de speed pedelec kunnen een sleutelrol vervullen om dit potentieel te benutten.”