Werkgevers kunnen meer doen om fietsen te stimuleren
Hoewel steeds meer werkgevers aangeven hun werknemers te willen stimuleren vaker de fiets te pakken, ervaren werknemers dit nog niet zo. Dat meldt ALD Automotive. Ruim de helft van de bedrijven doet op dit moment niets om hun personeel op de fiets te krijgen. “Terwijl de bereidwilligheid onder werknemers juist groeit. En de voordelen van de fiets evident zijn”, aldus Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive.
ALD Automotive deed onderzoek onder ruim duizend werkende Nederlanders. Daaruit blijkt dat 24 procent van de werkgevers de fiets als alternatief promoot. Dat is een stijging van 6 procent vergeleken met het vorige onderzoek in 2020. Toch heeft nog 55 procent van de bedrijven geen actief fietsbeleid.
Werknemers willen wel met de fiets naar het werk. 51 procent van de ondervraagden geeft aan regelmatig de fiets te wille npakken. Een kwart wil post-corona elke dag met de fiets naar kantoor. Voor corona was dat 19 procent. “Hier liggen dus kansen die we beter kunnen benutten. Vooralsnog lijkt afstand voor veel mensen nog de grootste barrière, terwijl voor de meeste mensen deze afstand met een e-bike of speed pedelec eenvoudig te overbruggen is. Helemaal als de fiets via de werkgever aangeboden wordt”, aldus Lonneke van der Horst.
Leasefiets
Uit het onderzoek blijkt ook, dat 62 procent van de werknemers verwacht vaker te gaan fietsen van en naar het werk wanneer zij via de werkgever in aanmerking komen voor een leasefiets. Lonneke van der Horst: “De meeste werkenden bezitten een gewone stadsfiets. Deze is niet altijd even geschikt om langere afstanden te overbruggen. Via de werkgever kunnen werknemers makkelijker in het bezit komen van een e-bike, die ervoor zorgt dat je eenvoudig woonwerk-afstanden van 15-25 kilometer kunt afleggen.”
Ruim een vijfde, 21 procent, geeft daarnaast aan dat opfrismogelijkheden op het werk ook zouden helpen om vaker de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. Andere manieren om als werkgever ervoor te zorgen dat medewerkers vaker gaan fietsen, is door er een financiële vergoeding (38 procent) of er een spaar- of loyaliteitsprogramma (34 procent) tegenover te zetten.
België
Per 2020 is de forfaitaire bijtelling op de fiets vereenvoudigd met een vaste bijtelling van 7%. Een goede start, maar dat kan nog aantrekkelijker. In België bijvoorbeeld groeit het aandeel van de leasefiets erg sterk. Daar wordt aanschaf en gebruik namelijk substantieel door de overheid gestimuleerd. Zo betaal je als werknemer bij onze zuiderburen geen bijtelling als je gemiddeld één dag per week fietst en mag de werkgever reiskostenvergoeding betalen op de dagen dat de fiets van de zaak gebruikt wordt. Ook zijn in België aanpassingen aan het bedrijfspand, zoals laad- en opfris faciliteiten volledig aftrekbaar. “Daar zou de Nederlandse overheid een voorbeeld aan kunnen nemen”, vindt Lonneke van der Horst.