Gebruik van werkelijke data op fietspaden voor doorstroom van fietsers
Binnen mobiliteit neemt de fiets een belangrijke rol in. De fiets wordt gezien als de oplossing voor ruimteproblemen in binnensteden, maar tevens draagt fietsen bij aan de gezondheid van de mens en zijn omgeving. Overheden stimuleren het fietsen al enige jaren op allerlei manieren met als gevolg dat het aantal fietsers op de fietspaden is toegenomen.
Naast de fietsers is er tegenwoordig een diversiteit aan voertuigen op fietspaden te zien. Denk aan de e-bike, speed pedelec, steps, cargobikes etc. Al deze voertuigen hebben hun eigen kenmerken en met name hun eigen snelheden die onderling variëren. Om de fietspaden goed begaanbaar te houden maar vooral ook veilig willen gemeenten en provincies data over deze voertuigen. Cycledata meet met de Signum werkelijke data over voertuigen die op het fietspad voorbij komen. Er wordt gemeten op welk tijdstip in welke richting en met welke snelheid een voertuig passeert. Dit wordt gemeten met een nauwkeurigheid van meer dan 95%, ook in de spitsuren en zonder toevoeging van algoritme.
Doordat de Signum deze hoge nauwkeurigheid en werkelijke real-time data genereert kan de i-Signum (toepassing voor iVRI) gekoppeld worden aan het TLEX/UDAP dataplatform van Monotch dat communicatie tussen verkeerslichten en weggebruikers realiseert. Op deze manier kan het fietsverkeerslicht worden aangestuurd om zo de doorstroom van voertuigen op het fietspad te bevorderen en effectief te laten verlopen. De doorstroom verbetert, de wachttijden worden korter en het aantal FietsVerliesUren daalt.
Hier een samenvatting van de i-Signum een 30 sec animatie filmpje:
Cycledata iVRI NL.mp4 from CycleData on Vimeo.