Fietsen en treinen gaan hand in hand dankzij de goede stallingsmogelijkheden op treinstations en het aanbod van de OV-fiets. Het is een duurzame combinatie die veel voordelen biedt, maar helaas zijn er nog veel obstakels voor de recreatieve fietser. Zo zijn er te weinig fietsplaatsen beschikbaar in treinen naar populaire recreatieve bestemmingen en ontbreekt het aan duidelijke informatie over fietsplaatsen. Dit zorgt vaak voor stress bij fietsers die met de trein op pad willen gaan.
De Fietsersbond pleit voor fietshaken in treinen
Om dit probleem op te lossen heeft de Fietsersbond onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen en NS gevraagd om meer fietsplaatsen te realiseren door middel van fietshaken en de informatievoorziening te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat Nederland maar liefst 11,1 miljoen recreatieve fietsers telt en dat 3 miljoen Nederlanders in 2021 op fietsvakantie zijn gegaan. Een grote groep fietsers gaat graag met de eigen fiets naar mooie plekken elders in Nederland of in het buitenland en wil daarbij ook gebruikmaken van de trein.
Fietsplaatsen tekort op mooie dagen
Vooral op mooie zonnige dagen in het voorjaar of in de zomer neemt het tekort aan fietsplaatsen toe. Er zijn weinig fietsplaatsen in de trein beschikbaar en duidelijke informatie ontbreekt over waar de trein stopt waar je met je fiets in moet. Hierdoor moet de reiziger in een kort tijdsbestek het kleine fietslogo zien te herkennen en ernaartoe sprinten. Ook hebben medereizigers vaak weinig begrip voor fietsers, zeker als de trein vol is.
Haken in de trein als oplossing
Een mogelijke oplossing voor het tekort aan fietsplaatsen is het vervangen van vaste zitplaatsen door klapstoelen met haken erboven. Zo worden er meer fietsplaatsen gecreëerd in de trein zonder zitplaatsen op te geven. Buitenlandse treinen hebben al veel goede voorbeelden van dit soort haken, maar NS ziet helaas niets in de suggestie om haken te plaatsen. Ze denken dat mensen het te zwaar vinden om hun fiets aan een haak op te hangen.
Toch zijn fietshaken juist een uitkomst voor wielrenners en zijn er tal van goede voorbeelden in treinen in het buitenland. Uit het onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat het per treintype vaak mogelijk is om twee of vier extra fietsplaatsen toe te voegen als de fietsen aan haken kunnen worden opgehangen.
Informatie over fietsplaatsen
Voor de wachtende fietser op het perron is het prettig om te weten waar de ingang voor de fietsen is bij een aankomende trein. Het beter aanduiden van de fietsplaatsen kan ook zorgen voor meer begrip en respect tussen fietsers onderling, omdat er minder verwarring en discussie zal zijn over wie waar zijn of haar fiets mag plaatsen.
Het zou ook handig zijn om informatie te verstrekken over de beschikbaarheid van fietsplaatsen, bijvoorbeeld via een app of een bord op het perron. Op die manier kunnen reizigers van tevoren inschatten of er nog genoeg ruimte is voor hun fiets of dat ze beter kunnen wachten op de volgende trein. Kortom, er zijn verschillende manieren om de informatievoorziening over fietsplaatsen te verbeteren en zo het reisgemak en de veiligheid van fietsers te vergroten.