2,6 miljard euro uit Infrastructuurfonds apart voor onderhoud wegen, spoor en water

woensdag 18 september 2019
timer 5 min
Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven zetten ruim 2,6 miljard euro uit het Infrastructuurfonds apart voor onderhoud aan de wegen, het spoor en de waterwegen.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Het gaat goed met de Nederlandse economie. En dat merken we. Het wordt steeds drukker onderweg. Dit stelt heel hoge eisen aan onze infrastructuur. Ik wil de basis op orde zodat mensen zich veilig en snel kunnen verplaatsen. Een hardwerkend, succesvol land met een bloeiende economie verdient een sterk fundament.” Staatssecretaris Van Veldhoven: “De komende jaren kiezen steeds meer mensen voor de trein. Om al die extra reizigers ook in de toekomst een snelle en comfortabele reis te kunnen bieden, is het belangrijker dan ooit dat het spoor er ook de komende decennia pico bello bijligt.”


Vaarwegen

Van Nieuwehuizen wil met een investering van 100 miljoen euro, afkomsting uit het Infrastructuurfonds, een impuls geven aan de Nederlandse vaarwegen. Zo moeten de aanlegplaatsen van veerdiensten op de waddenzee verbeterd worden, worden de sluizen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl aangepakt en is er geld beschikbaar voro het Maas-Waalkanaal. 

Schone Lucht Akkoord

De minister trekt 50 miljoen uit voor de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord. I n2030 moet de gezondheidsschade door luchtverontreiniging gehalveerd zijn ten opzichte van 2016. Van Veldhoven: “Onze lucht kan en moet schoner. Schone lucht is van levensbelang. Voor onze gezondheid, voor een gezonde toekomst. Ik ben samen met gemeenten en provincies hard bezig met het Schone Lucht Akkoord, wat dit najaar volgt, met concrete maatregelen voor meer schone lucht.”

Verkeersveiligheid

Van Nieuwenhuizen: “Verkeersveiligheid is voor mij topprioriteit, want elk slachtoffer in het verkeer is er één te veel. Samen met andere overheden, maatschappelijke organisaties en private partijen werken we daarom ook volgend jaar keihard aan veiliger verkeer. Het streven is helder: nul verkeersslachtoffers.” De minister laat onder meer onderzoeken welke rotondes en kruispunten het hoogste ongevalsrisico vormen en vanuit het Rijk worden tijdelijk verkeersexperts beschikbaar gesteld die gemeenten en provincies kunnen ondersteunen bij het in kaart brengen en aanpakken van de grootste risico’s voor de verkeersveiligheid. Ten slotte komt er een speciale ‘taskforce verkeersveiligheidsdata’ om wegbeheerders te voorzien van data en informatie over onveilige situaties die vervolgens kunnen worden aangepakt.


Wegen

In 2020 wordt bijna 3 miljard geïnvesteerd in aanleg en beheer en onderhoud van wegen. Wel heeft de recente uitspraak inzake het Programma Aanpak Stikstof gevolgen voor een aantal infrastructurele projecten. In het najaar zal de minister de Tweede Kamer informeren over de gevolgen voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Ondertussen wordt waar mogelijk doorgewerkt. Volgend jaar is de verbreding van de Gaasperdammerweg klaar. De 36,5 kilometer lange weg krijgt twee keer vijf rijstroken met een tunnel door stedelijk gebied en daar bovenop een groot stadspark. In 2020 start het laatste project van de grootschalige verbreding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere: de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.

Ook zijn extra rijstroken gepland op de A15 en zet de minister met een voorkeursbesluit een belangrijke stap voor de wegverbreding van de A2 tussen Deil en Den Bosch. In het oosten wordt het eerste stuk van de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo opengesteld: circa 30 kilometer snelweg tussen Twello en Rijssen krijgt er volgend jaar een rijstrook bij.


Filemaatregelen

Voor het bestrijden van files trekt Minister Van Nieuwenhuizen 100 uit. Hiermee worden bergers en weginspecteurs ingezet in de buurt van drukke snelwegen en wordt er geinvesteerd in een nieuwe generatie verkeerslichten die ervoor moeten zorgen dat het verkeer in de ochtend- en avondspits soepeler doorrijdt op de op- en afritten van de snelwegen. Er komen in 2020 34 van deze verkeersregelinstallaties, onder meer op de A12 bij Arnhem en Oosterbeek, de A30 bij Ede en de A50 bij Renkum. Om het inrijden van tunnels door te hoge voertuigen te voorkomen worden bij de Schipholtunnel fotoborden geplaatst, waarop een vrachtwagenchauffeur een waarschuwingsbericht en een foto van zijn eigen wagen te zien krijgt als deze te hoog is voor de tunnel. De fotoborden worden ook geplaatst bij de Coentunnel.

Spoor

Er wordt 2,6 miljard euro geïnvesteerd in het spoor, onder andere in het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS, waarmee treinen veilig dichter op elkaar kunnen rijden.  Ook wordt het spoor de komende jaren klaargemaakt voor meer frequente treinen, zoals de ‘tienminutentrein’ die nu al rijdt tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Duurzaam vervoer

De aanschaf van een elektrische auto, die tijdens het rijden geen broeikasgassen uitstoot, wordt gestimuleerd voor alle automobilisten. Dit geldt met name ook voor tweedehands voertuigen. Ook worden er 1,8 miljoen laadpunten gebouwd, waaronder “slimme laadpunten” die de capaciteit van het stroomnetwerk verbeteren. De aanschaf van een geavanceerde fiets om grotere afstanden af te kunnen leggen wordt een stuk eenvoudiger en betaalbaarder door een nieuwe leaseregeling.