Artificial Intelligence schept nieuwe mogelijkheden voor ARVOO
“De meeste mensen kennen ons alleen van de ANPR-camera’s, maar dat gaat in de toekomst veranderen”, voorspelt Mattias Rouw, Business Development Manager bij ARVOO. “Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie zijn we in staat om steeds meer objecten te herkennen, de mogelijkheden zijn eindeloos.”
ARVOO is een bedrijf dat zich richt op het analyseren van camerabeelden met Kunstmatige Intelligentie. “Op dit moment zijn we voornamelijk bekend met onze ANPR-camera’s, deze camera’s zijn geprogrammeerd om nummerborden te herkennen”, vertelt Rouw. ANPR-camera’s worden gebruikt bij (parkeer)handhaving, maar ook om de slagboom bij een parkeerplaats automatisch te openen. De camerasystemen van ARVOO kunnen meer dan alleen nummerborden herkennen. “Het overgrote deel van de spruitjes op je bord zijn bijvoorbeeld ook door onze kunstmatige intelligentie camera’s bekeken”, zegt Rouw trots.
Een gesloten systeem
"Bij ARVOO ontwikkelen we onze eigen camera’s. Ze worden ontworpen, gemaakt, getest en geassembleerd in Nederland”, vertelt Rouw. Het feit dat ARVOO zijn camera’s zelf ontwikkelt heeft een aantal voordelen: “Door te werken met onze eigen camera’s kunnen we de ruwe pixels van de sensor aflezen, daarmee verzamelen we data van uitzonderlijk hoge kwaliteit en wordt de afbeelding een stuk scherper. Daarnaast ontwikkelen we onze camera’s als een gesloten systeem, de privacygevoelige informatie kan hierdoor niet in verkeerde handen vallen.” De camerasystemen van ARVOO worden steeds scherper en sneller. “Ieder jaar komen er weer nieuwe sensoren bij die meer megapixels hebben, nog lichtgevoeliger zijn en informatie sneller kunnen uitlezen”, legt Rouw uit. “Ook de verwerkingssnelheid van processoren blijft zich ontwikkelen, dat maakt dat we ieder jaar weer sterkere producten kan leveren en dat proces gaat continu door.”
Nieuwe functionaliteiten dankzij Artificial intelligence
De ANPR-camera’s die zijn voorzien van kunstmatige intelligentie kunnen naast nummerborden ook de vorm van het voertuig herkennen. Daarmee vergroot je de toepassingsmogelijkheden van het camerasysteem. Het is ook mogelijk om de camerasystemen op scanauto’s van kunstmatige intelligentie te voorzien. In Amsterdam zijn we bezig met een pilot waarbij ‘s nachts met scanauto’s wordt gekeken of de straatverlichting nog werkt. “Wij sturen dagelijks een overzicht van tien tot twintig kapotte straatlantaarns naar de gemeente Amsterdam”, vertelt Rouw. “Op dit moment werken we aan een detectiemodel met vijftien soorten objecten die in de buitenruimte gedetecteerd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld graffiti, containers, verkeersborden en verbouwingen. In de nabije toekomst willen we de slimme scanauto’s ook gebruiken om naastplaatsingen bij ondergrondse vuilcontainers te detecteren, de eerste testen laten zien dat dit werkt”, aldus Mattias Rouw.
Dit is een artikel uit MobiliteitsPlatform (Nummer 1, Jaargang 3), Klik hier voor een digitale versie van het magazine.