Bedrijfsleven vraagt Overijssel visie logistiek

maandag 11 maart 2013
timer 3 min
Logistiek verdient een prominentere plaats op de provinciale agenda. Vervoer van goederen is een van de fundamenten van de totale regionale economie en daarmee dus van eminent belang voor de groei en ontwikkeling van de Overijsselse economie.

Bedrijfsleven vraagt Overijssel visie logistiek

Geen eenduidig beeld


Momenteel bestaat geen eenduidig beeld waar de provincie op dit terrein (op langere termijn) naar toe wil. Er is nauwelijks samenhang tussen regionale logistieke visies, tussen provinciale beleidsvelden en tussen (goederenvervoer/infra) projecten. Dit zegt de Sociaal Economische Raad Overijssel (SER Overijssel) in het verschenen advies ‘logistiek’. SER Overijssel vraagt Gedeputeerde Staten een lange termijn Strategische Visie Goederenvervoer op te stellen. Dit vraagt tegelijkertijd om een duidelijkere koppeling en samenhang tussen het provinciaal economisch en het ruimtelijke en het infrastructureel (mobiliteits)beleid.

Voldoende capaciteit


Voor de afwikkeling van goederenvervoer is infrastructuur met voldoende capaciteit en kwaliteit de belangrijkste voorwaarde. Prioritair in de aanpak van knelpunten zijn volgens SER Overijssel een zo snel mogelijke opwaardering van de A1 en de N35. Met betrekking tot de modaliteit water is het wenselijk dat de Twentekanalen tot klasse Va vaarweg worden opgewaardeerd. Een Luchthaven Twente past bij deze prioritaire benadering. De voorgenomen bezuinigingsplannen van het kabinet treffen Overijssel echter onevenredig hard. Iedere poging de minister op andere gedachten te brengen (met name mbt de A1 en de N35) bijv. via extra voorfinanciering vanuit de regio krijgt de volle ondersteuning van SER Overijssel.

Eigen studies


Door eigen studies “Logistieke visie Zwolle-Kampen-Meppel” en “Onderzoek Logistieke draaischijf Twente” geven de regio’s in Overijssel er blijk van werk te (willen) maken van het benutten van de potentie van de sector logistiek. SER Overijssel vraagt de provincie overkoepelend maximale synergie tussen de beide regio’s tot stand te brengen. Momenteel staan beide regio’s met hun logistieke visies te veel met de rug naar elkander. Promotionele activiteiten als Port of Twente dienen door de provincie ondersteund te worden.

Aftappen


Er moet een groter deel van de totale stroom goederen worden ‘afgetapt’ om economisch spin-off te creëren in termen van overslag, assemblage tot eindproducten, verwerking en dienstentoevoeging. Momenteel gaat 44% van het totale goederenvervoer alleen door Overijssel heen. SER Overijssel vraagt de provincie nader te onderzoeken hoe de modaliteit spoor in de logistieke regio’s kan bijdragen aan de logistieke ambities van die regio’s. Met name een compleet aanbod van verbindingen maakt een regio aantrekkelijk voor vestiging van logistieke bedrijven. Volgens SER Overijssel kan een relatief kleine spoorterminal in de regio een belangrijke impuls betekenen.

Tot slot


Tot slot zal logistiek onderdeel moeten uitmaken van het huidige provinciale economische (innovatie)beleid. Alleen op deze wijze kunnen kansrijke cross-overs worden gerealiseerd met andere (Overijsselse) topsectoren als Energie, High Tech Systems & Materials en Agrofood. Bovendien krijgt de logistieke sector daarmee ook een plaats in het provinciaal arbeidsmarktbeleid.