Betere doorstroming door stadsbrug Nijmegen

donderdag 25 april 2013
timer 2 min
Een betere doorstroming, een strakke planning en zo min mogelijk overlast door de werkzaamheden. Dat is de uitdaging bij het bouwen van de nieuwe stadsbrug van Nijmegen. Onderdeel van dit grote project is de Westelijke Parallelroute. 

Betere doorstroming door stadsbrug Nijmegen

Bereikbaarheid verbetert


Deze toegangsweg naar de nieuwe brug moet de drukke Prins Mauritssingel ontlasten. De bereikbaarheid van de stad wordt hiermee sterk verbeterd. Ziut, specialist in de openbare ruimte, plaatst zowel de verkeersregelinstallaties als alle openbare verlichting voor de nieuwe weg. Ziut past haar planning aan op de wens van de gemeente Nijmegen: het verkeer mag er geen hinder van ondervinden.

Kick-off


In februari vond de kick-off voor het project plaats. Een lean-sessie waarbij alle betrokken partijen, waaronder hoofdaannemer KWS, bij elkaar zaten om het project door te spreken. Op deze bijeenkomst kwamen de partijen gezamenlijk tot een strakke planning. Door de goede afstemming worden de werkzaamheden nu zo efficiënt mogelijk uitgevoerd.

Beter bereikbaar


Deze week start Ziut met het leggen van de kabels voor de verkeersregelinstallaties en de openbare verlichting voor de Westelijke Parallelroute. Deze parallelroute tussen het Keizer Augustusplein en de Graaf Alardsingel komt ten westen van de bestaande spoorlijn te liggen. Het krijgt twee rijbanen in een profiel met bomen en wordt ongeveer 2,3 kilometer lang. De weg zal als bypass fungeren voor de Prins Mauritssingel. Het vele verkeer van en naar Nijmegen wordt hiermee verdeeld en maakt de stad beter bereikbaar.

Weinig overlast

Een nadeel van het plaatsen van verkeersregelinstallaties is dat de doorstroming vaak wordt gehinderd bij het proces. Terwijl bij dit project een goede doorstroming juist van zo’n groot belang is. De gemeente Nijmegen wilde daarom dat Ziut de installaties in de bouwvak plaatst. Het verkeer op de weg is dan aanzienlijk minder. Overlast wordt hierdoor sterk beperkt. 

Afronding


De toekomstige naam van de weg wordt de Margaretha van Mechelenweg. Het noordelijke deel van de weg is al aangelegd. In het najaar wordt het zuidelijke deel opgeleverd, inclusief het deel van de fietssnelweg dat langs de Westelijke Parallelroute loopt. Na de wegwerkzaamheden worden ook de bomen geplaatst. Ziut verwacht aan het eind van de zomer haar werkzaamheden af te ronden. Eind 2013 gaat de nieuwe stadsbrug De Oversteek in gebruik. Bezoekers en inwoners van Nijmegen kunnen dan profiteren van de betere doorstroming.