Betere mobiliteit door slimme technologie

woensdag 6 september 2017
timer 2 min
De grenzen van onze huidige infrastructuur worden snel bereikt. Met meer asfalt lossen we het groeiende mobiliteitsprobleem niet op. Het is daarom hoog tijd om opgedane kennis op het gebied van slimme technologie realtime te testen en daarna snel te implementeren.

Zelfrijdende auto’s

Ons wegennetwerk kan beter worden benut als wegbeheerder, technologiebedrijven en de automotive industrie hun kennis bundelen en nauw samenwerken. Met als doel: slimme auto’s produceren die automatisch van A naar B gaan via de snelste route op het meest gunstige tijdstip. Door te communiceren met de techniek langs de kant van de weg worden actuele data on-demand gedeeld.

 

Last-mile

Daarnaast moeten weggebruikers overgehaald worden om gebruik te maken van andere verkeersmodaliteiten. Voorwaarde is wel dat er een oplossing komt voor de tijdrovende ‘last-mile’, waar ov-reizigers mee te maken hebben. Zelfrijdende voertuigen kunnen in het overbruggen van deze last-mile een cruciale rol vervullen.

 

Architectuur

Essentieel punt bij de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, is dat de communicatie via sensoren rondom een voertuig geoptimaliseerd wordt. Data-uitwisseling vindt plaats vanaf twee kanten: de wegkantsystemen en het verkeer zelf. Dit vereist een extreem hoge datakwaliteit en een architectuur in de ‘cloud’ die dat internationaal ondersteunt. Aan deze randvoorwaarden wordt door de industrie en de overheid hard gewerkt.

Wetgeving

Voor zelfrijdende auto’s moet de wet- en regelgeving getoetst worden. Moet de passagier in de auto wel of geen rijbewijs hebben en hoe zit het met de aansprakelijkheid bij ongelukken? De overheid als wetgevend orgaan moet deze toetsing op zich nemen. Snelheid is hierbij geboden, omdat proeven in de praktijk al plaatsvinden.

Nieuwe testomgeving in Noord-Brabant

In Noord-Brabant wordt later dit jaar gestart met een nieuwe testomgeving voor technologie, die het verkeer vlotter, veiliger en duurzamer maakt: MobilitymoveZ.NL. Denk aan zelfrijdende auto’s, aan vrachtwagens die via wifi met elkaar verbonden zijn en in ‘platoons’ rijden of aan verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer. De testomgeving maakt onderdeel uit van SmartwayZ.

Nederland koploper

Snelheid bij het grootschalig implementeren van de aanbevelingen naar aanleiding van deze pilot is nodig, om als Nederland voorop te blijven lopen. Ik wil in 2022 meemaken dat efficiënter van onze bestaande wegen gebruik gemaakt wordt, door smart-mobility-technologie waarbij weggebruikers en infrastructuur veilig met elkaar verbonden zijn.

Auteur Cees de Wijs. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld #3

Cees de Wijs, directeur Dyniq