Betonnen fietspaden in Haaren
maandag 16 november 2009
2 min
De gemeente Haaren (Noord-Brabant) heeft afgelopen jaar haar fietspadenplan uitgevoerd. De oude tegelverharding is vervangen door een betonverharding. Met de vervanging van de tegels naar beton is het comfort voor de fietsers sterk verbeterd en zijn de onderhoudskosten aanzienlijk verlaagd.
Gekozen voor beton
De fietspaden liggen in het buitengebied van Haaren, aan beide zijde van de rijbaan. Het betreft verschillende trajecten met een totale lengte van circa 22 km. Bij de keuze voor een nieuwe verharding is een afweging gemaakt tussen tegels, asfalt en beton. Met het oog op de onderhoudskosten is de tegelverharding afgevallen. De kosten voor asfalt of beton bleken elkaar niet veel te ontlopen. Gezien de beperkte afstand tussen de fietspaden en de bomen is, met de kans op wortelopdruk, gekozen voor betonverharding.
Risicoafweging gemaakt
Met de nuts bedrijven is een risicoafweging gemaakt voor calamiteiten. Met zowel het waterleiding- als het elektriciteitsbedrijf is overeengekomen dat ingeval van calamiteiten binnen zeer korte tijd een strook beton kan worden uitgezaagd, de storing verholpen en de verharding tijdelijk dichtgezet. Nadien brengt de aannemer opnieuw beton aan.
Kostenbesparing
Door het vervangen van de tegelverharding door beton wordt in de toekomst bespaard op onderhoudskosten. De gemeente Haaren heeft de onderhoudskosten voor tegel-, asfalt- en betonverharding voor de aankomende 50 jaar doorgerekend. Hieruit blijkt dat op lange termijn een betonverharding (aanleg en onderhoud) het meest voordelig is. Op basis van deze berekening zijn de onderhoudskosten voor de tegelverharding voor de komende jaren naar voren gehaald.
Fietscomfort
Omdat het vervangen van de verharding door beton een grote verbetering van het fietscomfort oplevert wordt er een financiële bijdrage door de provincie Noord-Brabant geleverd. De onderhoudskosten voor de komende jaren en de subsidie dekken de kosten voor het aanleggen van de betonfietspaden inclusief onderhoud voor 15 jaar. Hiermee levert het project op langere termijn een financiële besparing op waarbij een grote kwalitatieve verbeteringsslag binnen het fietsnetwerk wordt behaald.
Tekst: Roel Koenraad - Exante