Bussen in vloeiende lijn over spoor in Zwolle

vrijdag 22 maart 2019
timer 2 min
Met een Busbrug Festival vierde Zwolle op 9 februari de opening van de busbrug en het nieuwe busstation bij station Zwolle. De S-vormige brug naar ontwerp van ipv Delft werd in opdracht van ProRail en de gemeente gerealiseerd door BAM Infra. Het ontwerp combineert een heldere lijn en strakke vormgeving met een aangename, zachte uitstraling.

Op 17 februari werd de busbrug daadwerkelijk in gebruik genomen. Bussen overbruggen in een vloeiende lijn het spoor tussen het nieuwe busplatform aan de zuidzijde van het treinstation en de nieuwe westelijke hoofdroute voor openbaar vervoer. Daarbij hebben passagiers optimaal uitzicht over het spoor en de directe omgeving. Tegelijkertijd draagt de brug op maaiveldniveau bij aan een prettige openbare ruimte. Onder meer dankzij de heldere, ingetogen vormgeving, het materiaalgebruik en de natuurlijke inpassing. 

Stadspark

Het totale tracé van een kleine 500 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. Het brugdek slingert als een overkapping over het spoor en de naastgelegen groenzone. Hoogwaardige bamboe bekleding aan de onderzijde van het brugdek vormt een houten plafond, dat goed past bij de beoogde stadspark-uitstraling. Samen met de S-vorm geeft het de brug bovendien een eigen karakter. 
 

Slank en dynamisch

De brug zelf is opgebouwd uit een kokervormige hoofdligger met een eenvoudig gevormd uitkragend randelement. Het geheel is verdeeld in drie horizontale lijnen, wat zorgt voor een luchtig eindbeeld: onderaan de donkergrijze stalen kokerligger, daarboven de houten lamellen en als afsluiter de slanke, lichte lijn van het randelement. 
De steunpunten zijn excentrisch geplaatst aan weerszijden van het spoor. Om de dynamiek van de brug te versterken, zijn ze zo vormgegeven dat ze schuin lijken te staan. Verder zijn de vlakken van de kolommen afgeschuind en de hoeken afgerond, waardoor ze slanker ogen en aansluiten op de vormgeving van het brugdek. 


Veel bekijks

In de brugrand zijn allerlei voorzieningen geïntegreerd: de verlichting voor de rijbanen, maar ook voertuigkering, afscherming van de bovenleiding, hemelwaterafvoer en geluidswering. 
De bouw duurde anderhalf jaar. Vooral de plaatsing van het 110 meter lange brugdeel boven het spoor was een complexe operatie die veel bekijks trok.  

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 1, maart 2019.

Fotocredit: ipv Delft / Walter FrisartFOTOwerk