Communicerende cado op vernieuwde N280
De cado's werden al eerder toegepast op de vernieuwe A15 bij de Maasvlakte, legde projectmanager Herwin Weelink van SPIE (voorheen Jansen Vennegoor) uit op Intertraffic. "Het systeem pikt het KAR-signaal van de hulpdiensten op en weet daardoor welke route ze rijden. De cado opent automatisch 30 seconden voor het voertuig er is." Hierdoor wordt de wachttijd de kans op vergissingen tot vrijwel nul beperkt.
Cado's spelen een steeds belangrijkere rol in het Nederlandse wegennet, aangezien wegen meer en meer worden ingesloten door bijvoorbeeld geluidschermen, aldus Weelink. Hierdoor is het voor hulpdiensten steeds lastiger om hun weg te vinden. Cado's bekorten de aanrijtijd flink, maar moeten normaal gesproken wel door de verkeerscentrale geopend worden. Gebeurt dat te laat, dan hebben hulpdiensten nodeloos oponthoud. Door de communicatie met de KAR, worden automatisch de juiste cado's op het juiste moment geopend.
Volgens Weelink kunnen de verschillende cado-systemen inmiddels ook rekenen op belangstelling buiten Europa, zoals Australië. De 'slimme' cado is echter alleen nog in Nederland te vinden. "Het KAR-systeem is natuurlijk ook Nederlands, maar mocht de vraag er zijn, dan kunnen we dit systeem ook installeren op buitenlandse communicatiesystemen", schat Weelink in.
De N280 in Roermond gaat de komende drie jaar op de schop. De weg krijgt gedeeltelijk een parallelstructuur, terwijl de meeste gelijkvloerse aansluitingen verdwijnen. Daardoor moet de doorstroming verbeteren en moet de weg verkeersveiliger worden.