Containerterminal maakt van Deventer weer echte Hanzestad

maandag 23 juli 2018
timer 2 min
In 2020 krijgt Deventer een containerterminal. De gemeente wil vervoer over water stimuleren en de haven een boost geven, vertelt havenmanager René Huls.

Niet veel mensen weten dat Deventer een van de grootste binnenhavens van Nederland is qua oppervlakte, zegt Huls: “We hebben vijf havenarmen, heel veel meters openbare kades en ook nog twee oude havenarmen, maar er gebeurt relatief weinig met het water.” De huidige haven wordt vooral gebruikt voor de overslag van bulkgoederen: diervoeding, zand, grind, kunstmest.

Maar dat zal veranderen met de komst van de nieuwe container terminal in 2020, waarvoor dit voorjaar afspraken zijn gemaakt met Vos Transport en BCTN, de grootste exploitant van inland containerterminals in de Benelux. Huls: “Het zal een enorme boost geven aan de haven en zal vervoersstromen veranderen. De belangrijkste reden dat we dit gaan doen is dat vervoer over water een hele duurzame manier van vervoeren is. Een containerschip vervangt 70 vrachtwagens. Er komen straks mogelijkheden om containers vanuit Deventer naar de havens van Antwerpen en Rotterdam te vervoeren. Dat scheelt kilometers over de weg.”

Elektrisch aangedreven containerschepen

Binnenvaartschepen worden heel snel schoner, zegt Huls. “BCTN wil elektrisch aangedreven containerschepen inzetten. Ze krijgen een eigen windturbinepark bij Nijmegen, daar wordt energie opgeslagen in een groot accupakket dat in een container zit. Dat wordt dan straks aan boord gezet en levert de energie voor het schip. Ze hebben nu twee schepen in aanbouw en een daarvan zal voor Deventer worden ingezet.” 

De terminal biedt volgens Hulst nieuwe mogelijkheden voor bedrijven die al in Deventer of omgeving zitten en zal aantrekkingskracht hebben op nieuwe bedrijven. “Bijvoorbeeld in de distributiesector. We hebben een groot bedrijventerrein en nog ruimte beschikbaar.” 

Hanzestad 

Gemeenten zijn over het algemeen te weinig bezig met de mogelijkheden van vervoer over water, vindt Huls. “Vaak zijn het verschillende afdelingen die er over gaan. Daarom is ook in het organiseren nog een slag te maken. Twente en Zwolle hebben dat al gedaan. Met Port of Deventer hebben we een naam om ons samen met het bedrijfsleven te presenteren. We gaan naar de beurzen in Bremen en München. Ja, we worden weer een echte Hanzestad.”

Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld nummer 3, juni 2018.