We fietsen vaker en meer op steeds diversere modellen. Sneller, breder, groter. Data geeft inzicht. Leverancier Cycle Data biedt met de High Quality Cycle Data Radar een product dat precies meet. Zodat je weet hoeveel voertuigen met welke snelheid, in welke richting en op welk tijdstip op het fietspad rijden.
Mary Verspaget, marketing & communicatie van Cycle Data: “We zien de behoefte aan steeds betere en nauwkeurige data op het gebied van fietsen en veiligheid. Fietsen wordt landelijk gestimuleerd, maar daardoor zien we ook een toename van drukte op fietspaden en een toename in snelheidsverschillen voornamelijk door de diversiteit aan voertuigen op het fietspad. Het fietspad is niet meer alleen van de ‘gewone fietser’, maar ook van de snelle e-bike, speedpedelec en bakfiets – voor veel gemeenten eigenlijk een doorn in het oog.”
Een goed voorbeeld is het snorfietsproject in Amsterdam, waar sinds april 2019 binnen de ring A10 de snorfietsers naar de rijbaan verplaatst zijn. Op het fietspad waren deze een gevaar, temeer omdat uit onderzoek bleek dat veel snorfietsen harder reden dan de wettelijk toegestane snelheid van 25 km per uur.
Behoefte aan nauwkeurige data, ook in de spitsuren
Gemeenten en provincies hebben door deze groei aan voertuigen op het fietspad behoefte aan nauwkeurige data, met name in de spitsuren. Toch mag dat niet zomaar altijd, data is privacygevoelig en je kunt niet alle passerende fietsers om een AVG-verklaring gaan vragen.
Wegkant
Cycle Data is met een nieuw fiets-tel wegkantsysteem op de markt gekomen dat de eerdere versie opvolgt, de High Quality Cycle Data Radar. Na uitvoerige testen is bewezen dat de High Quality Cycle Data Radar nu de meest innovatieve en nauwkeurige fietstelradar is. Door de High Quality Cycle Data radar kun je op gewenste locaties (semi)-permanent metingen eenvoudig laten verrichten. De data die de radar genereert worden automatisch verzonden naar een server zodat de fietsdata vanachter je bureau via een online web-based interface geanalyseerd kan worden. De radar heeft een nauwkeurigheid van meer dan 95%, ook in de spitsuren, en meet hoeveel voertuigen met welke snelheid, in welke richting en op welk tijdstip op het fietspad rijden.
Daarnaast is de High Quality Cycle Data Radar robuust, heeft een minimale storingsgevoeligheid en is vandalismebestendig dankzij de stevige behuizing en door de radar op een hoogte van minimaal 2,5 tot 4 meter te monteren. De fietstelradar wordt voorzien van energie via een zonnepaneel en voorkomt dataverlies bij gebrek aan stroom dankzij de ingebouwde Remote Battery Control (RBC).
“Er is behoefte aan een standaard voor fietsdata, dat fietsdata in hetzelfde format verzameld en aangeleverd kan worden zodat gemeenten de data gemakkelijk kunnen toepassen.”
Voor volgend jaar verwacht Verspaget zich te kunnen richten op de verdere uitrol van de High Quality Cycle Data Radar en op optimale data. “We zien veel aandacht voor fietsen en veiligheid. Goede data kan daar een cruciale rol spelen. We willen ons richten op gemeenten én op provincies.”
Dit artikel verschijnt in Trends 2020, download het magazine hier.