Den Haag akkoord met Rotterdamsebaan
maandag 24 september 2012
2 min
Elke dag een file, elke week incidenten, vier keer per jaar een totale blokkade. Den Haag is kwetsbaar omdat de Utrechtsebaan op dit moment nog de enige grote ontsluiting van de stad is. De aanleg van de Rotterdamsebaan brengt daarin verandering.
Debat
Dat zei de Haagse wethouder Peter Smit tijdens het debat over de aanleg van de nieuwe grote ontsluitingsweg. De gemeenteraad stemde daarbij in met de aanleg van de weg. Maar ook bleek dat twee coalitiepartners niet erg enthousiast zijn. 'Wij staan niet te juichen, maar afspraak is afspraak,' aldus fractieleider Jeltje van Nieuwenhoven, verwijzend naar het coalitieakkoord.
Geen fan
Naast de PvdA is D66 'geen fan' van de nieuwe ontsluiting, zei raadslid Joost Sneller, maar zijn partij legt zich eveneens neer bij de politieke realiteit.
De Rotterdamsebaan is een grote wens van Den Haag. Automobilisten zijn nu nog grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan, maar dat is dus een kwetsbare constructie. Omliggende gemeenten - vooral Leidschendam-Voorburg - hadden tot voor kort echter grote moeite met de plannen. Dit omdat de weg midden in de Vlietzone boven de grond zou komen. De bewoners van de naastgelegen wijken en een groot aantal natuur- en milieuorganisaties vreesden aantasting van het groen.
Oplossing
Na bemiddeling van onder meer oud-minister Klaas de Vries, kwam er een oplossing: de weg blijft langer onder de grond en komt dichterbij het knooppunt Ypenburg boven de grond. Daarom kan de weg nu wel rekenen op steun in de politiek van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, waar ook de Haagweg moet worden ontlast. Toch vinden de bewoners dat nog niet voldoende, bleek donderdagavond. Zij vinden dat de weg nog langer in een tunnel moet blijven. Maar volgens de Haagse wethouder Smit is dat te duur. De Vereniging Houd de Vlietzone Groen gaat nu onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de weg toch tegen te houden.
600 miljoen euro
De Haagse Stadspartij had een eigen onderzoek laten uitvoeren naar de kosten van de weg. Daaruit bleek dat die veel hoger liggen dan de wethouder eerder had gezegd. Smit verklaarde echter dat hij altijd al had gezegd dat er nog kosten bovenop de eerdere ramingen zouden komen. Maar hij 'steekt zijn hand in het vuur' voor de correctheid van het nieuwe bedrag: 600 miljoen euro. Dat bedrag wordt betaald door gemeente Den Haag, Stadsgewest Haaglanden en het Rijk.
Terug naar overzicht nieuws >>>