Dit is de nieuwe markering voor doorstroomroutes

dinsdag 22 mei 2018
timer 3 min
Een gevarieerde groep Nederlandse en Vlaamse fietsprofessionals bracht op 19 april een werkbezoek aan een volstrekt nieuwe wegmarkering op drie proefvakken van de snelfietsroute Utrecht-Amersfoort. “We kozen voor een guerrilla-aanpak,” zegt Eric van Dijk, beleidsmedewerker Fiets bij de provincie Utrecht, na afloop van een studie-fietstocht onder een warme zomerzon.

Even daarvoor had Robert Galjaard van Van Rens mobiliteit de ‘standaard markering doorstroomroute 1.0’ uitgeroepen. Overigens wel met de oproep aan de aanwezige overheden en professionals om allen deel te nemen in een gezamenlijke doorontwikkeling tot een standaard markering 2.0, en verder. Ewoud Vink, beleidsadviseur bereikbaarheid voor de provincie Noord-Brabant, doet vergelijkend baanbrekend onderzoek naar nieuwe vormen van bewegwijzering (wayfinding) van snelfietsroutes, maar wel in samenwerking met de Nationale Bewegwijzeringsdienst, NBD, en het CROW.

 

De Utrechtse werksessie eindigde met een volmondige eensgezindheid van de vertegenwoordigers van Nederlandse en Vlaamse overheden en van kennis- en adviespartners om samen met het CROW - ook aanwezig – vanaf dit punt samen op te trekken op weg naar een uniforme markering en lay-out van snelfietsroutes.

 

Dikke markeringsdruppels als kantmarkering suggereren tevens een rammelstrook.

Markering doorstroomroutes 1.0

Verkeerspsycholoog Mariette Pol van bureau Keuzeweg, en ook lid van de Utrechtse ‘markeringsguerilla’, neemt direct ook de naam ‘snelfietsroutes’ op de korrel. Zij roept op om over doorstroomroutes te spreken. "Snelfietsroutes suggereren dat het routes zijn voor snelle fietsen, dan wel dat er snel wordt gefietst. Dat kan op weerstand stuiten.” Doorstroomroutes vindt Pol een functionelere naam.

 

Deze markering geeft hier aan in welke richting de fietssnelweg loopt en geeft ook de voorrang tussen fietsers van de ene en de andere route aan. In de oude situatie was op dit punt geen enkele vorm van markering.

 

Bas Hendriksen van Loendersloot Groep tekende het ontwerp van de Utrechtse markering 1.0 in samenspraak met de provincie, de verkeerspsycholoog en met Van Rens mobiliteit. Het ontwerp is gebaseerd op een aantal principes waaronder een ribbelmarkering aan weerskanten van het wegprofiel, een dubbele asmarkering, een blauwe middenstreep bij bochten en kruisingen en het gebruik van reflectiemateriaal type 2, buiten de bebouwde kom, wat plaatsing van lichtmasten in feite overbodig maakt. De blauwe middenmarkering die meeloopt over de kruising geeft aan dat fietsers hier voorrang hebben. Daarnaast is de blauwe kleur ook zichtbaar voor kleurenblinden. De professionals bogen zich hier en daar diep over de markering 1.0 en constateerden hier en daar al de nodige verbeterpunten voor een 2.0 versie. (zie de foto’s)

Een principekwestie? De deskundigen uitten kritiek op het doorlopen van de blauwe middenstreep op een kruising met verkeerslichten. Als het autoverkeer groen heeft, hebben de fietsers hier zeker geen voorrang. 

Serie fietspadmarkering

In een serie van vier artikelen verkende Verkeer in Beeld wat de essentiële herkenbaarheidselementen van fietspaden zijn. U kunt alle afleveringen van deze serie hier lezen.

Nationaal Fietscongres

Meer over de fiets leert u op het Nationaal Fietscongres op 21 juni, met op 20 juni het pre-congres. Dit keer is Rotterdam de gastheer. Ga naar de site voor meer informatie en om u aan te melden.

Bij dit kruispunt stopt de blauwe middenstreep omdat de fietsers op dit kruispunt geen voorrang hebben.